Este quizá sea un momento esperado por muchos desde hace 15 años. Dream Theater han regresado con su decimosexto álbum de estudio, Parasomnia. El álbum es el primero con la icónica formación del vocalista James LaBrie, el guitarrista John Petrucci, el bajista John Myung, el teclista Jordan Rudess y el batería Mike Portnoy desde Black Clouds & Silver Linings de 2009. El álbum ha sido producido por Petrucci, sonido a cargo de James ‘Jimmy T’ Meslin y mezclado por Andy Sneap. Hugh Syme vuelve una vez más para prestar su visión creativa al arte de la portada. Quisimos saber los entresijos del disco y llamamos ni más ni menos que a John Petrucci.
Castellano
Hola John y gracias por atendernos ya que vuestra agenda ha estado más que repleta con toda la gira del 40 aniversario.
No hay problema y sí, ha sido toda una gira mundial.
¿Cómo ha ido? Os pudimos ver en Madrid y la verdad que todo el mundo salió encantado.
Sí, pasamos bastante tiempo en Europa, fuimos a tantos países… y fue increíble. Realmente increíble. Las audiencias fueron fantásticas. Los shows fueron enormes, y nos divertimos mucho en el escenario. Hemos estado en la mayor parte de Europa y luego en América, por ejemplo en Ciudad de México, que fue un espectáculo al aire libre, así que fue divertido. Luego Sudamérica hasta Navidad.
Estuve en Madrid para el concierto, y todos pudimos ver que la banda se mostró muy unida y tocando como nunca, en mi opinión.
Sí, nos divertimos mucho en el escenario. Ha sido genial tener a Mike de vuelta en la banda y volver a conectar con la química original que teníamos todos juntos. Nos conocemos desde siempre. Nos conocimos cuando teníamos 18 años, y te sientes como si estuvieras de vuelta en el escenario con tu amigo y hermano. Creo que esa energía es obvia para el público, como acabas de decir.
Pero aquí estamos para hablar del nuevo álbum, este Parasomnia, decimosexto álbum de estudio desde Black Clouds, y primero con Mike. Tengo que decir que he disfrutado escuchando las nuevas canciones. Creo que es un gran material. Y cada vez que escucho el disco puedo encontrar, como siempre me pasa con cada disco de Dream Theater… nuevos elementos, nuevas melodías, nuevas cosas, porque hay mucho escondido por descubrir.
Lo hay.
Tú lo has producido y James Meslin ha sido el ingeniero mezclándolo Andy Sneap, repitiendo el equipo de A View From the Top of the World, otro álbum excelente en mi opinión. Supongo que te sientes muy bien trabajando con este equipo y también con el resto de la banda.
Sí, por supuesto. Es, ya sabes, quiero decir, Jimmy T es un gran ingeniero y él lo ha sido en nuestros discos desde hace un tiempo y, como has dicho, Andy ya mezcló A view from the top of the world. Y creo que la combinación de Jimmy T, Andy y yo produciendo, funciona, estoy muy contento con la forma en que trabajamos juntos y cómo todo el mundo lo ve de la misma manera. Todos estamos en la misma página en cuanto a cómo queremos que la música suene y se transmita. Y, por supuesto, la banda también está muy contenta. Confiaron en mí como productor, cosa que me alegra mucho. Todos en la banda están muy contentos con el resultado. Así que, sí, me encanta. Me encanta ese equipo. Creo que es increíble.
Como hemos dicho James ha estado trabajando con vosotros desde hace mucho tiempo. Supongo que sabe cómo explotar vuestro sonido. ¿Habéis cambiado algo de la forma habitual de trabajar para este álbum? Porque trabajando con la misma gente, quizá al final el incentivo sea probar algo nuevo…
Sí, lo hicimos. En realidad, tenemos nuestro propio estudio que construimos hará unos seis o siete años. Tenemos como una expansión. Hemos ampliado el tamaño de nuestra sala de directo. Así que eso era algo nuevo. Creo que eso realmente ayudó al sonido de la batería y todo. Y, sí, James o Jimmy T, como lo llamamos, siempre está buscando experimentar con nuevos micrófonos, nuevas formas de hacer las cosas. Incluso con la guitarra, fuimos un poco a lo retro y pudimos comprar los preamplificadores Neve originales que se utilizaron para grabar las guitarras en todos los álbumes clásicos de Dream Theater, desde Images and Words hasta Scenes from a memory y Train of thought. Así que, hemos combinado equipo vintage con nuevas técnicas y nuevas técnicas de micrófono, y siempre es muy divertido. Es muy aventurero.

Andy se está convirtiendo, o quizás sea mejor decir, es uno de los grandes nombres de la mezcla de audio e ingenieros de audio de la escena metal…
Estoy de acuerdo.
Especialmente en los últimos tiempos en el heavy metal clásico, trabajando con Priest o Saxon. ¿Qué es lo que más valoras de su aportación a estos dos discos, los dos últimos, a cómo suenan, y sobre todo el nuevo?
Sí, bueno, Andy, quiero decir… estoy de acuerdo en que es uno de los mejores mezcladores que hay ahora. Y creo que realmente entiende las guitarras. Quiero decir, las guitarras son, obviamente, una gran parte del heavy metal como lo son las baterías también. Cada vez que escuchas una mezcla de Andy Sneep, inmediatamente suena grande, agresiva y tridimensional y él realmente lo entiende. Y lo que más me gusta de él es que dedica mucho tiempo a los detalles de la mezcla.
Realmente se preocupa. Le apasiona mezclar y asegurarse de que la música suene lo mejor posible. Así que siempre está cuestionando y refinando y volviendo atrás. No puedo decirte lo generoso que es con su tiempo en la música. Trabajamos muy estrechamente a través del proceso de mezcla y es simplemente increíble trabajar con él y especialmente en el último álbum de Dream Theater. Creo que este es el álbum de Dream Theater con mejor sonido de nuestro catálogo. Y creo que eso es porque Jimmy T hizo un trabajo increíble en la grabación.Pero también Andy realmente lo trajo a casa con la mezcla, haciendo que suene simplemente épico, suena épico. Tan pronto como lo pones, te absorbe.
Lo cierto es que no tiene miedo a probar cosas. Recuerdo en un video que se puede ver en Youtube cómo construyó una especie de soporte de micrófono hidráulico para poder mover el micro respecto al amplificador milímetro a milímetro y angular al mismo tiempo para buscar el mejor sonido.
Sí. Es muy curioso. Todos nosotros literalmente hablamos todos los días cuando la mezcla está en marcha. Y él siempre está preguntando, oye, ¿crees que tal vez con el bombo, deberíamos probar esto? Siempre está probando nuevos equipos, nuevos plugins, cosas nuevas. Y eso es lo que lo hace grande. Siempre está cuestionando y diciendo, ¿es esto lo mejor que podría ser? ¿O podría ser aún mejor? Así que, sí, es increíble.
Has mencionado la ampliación para la sala de directo de vuestro estudio. Pensando en eso supongo que habéis trabajado en las nuevas canciones juntos y no individualmente con vuestras propias ideas juntándose con las de los demás en algún momento…
Bueno, escribimos el disco juntos. Empezamos en febrero. Lo escribimos todos en la sala de directo. Y, ya sabes, como guitarrista, por supuesto, siempre preparo riffs y progresiones de acordes, ideas y cosas así. Y siempre traigo eso para que tengamos algunos puntos de partida, tengamos alguna dirección.Y por supuesto, llegué con la idea de llamar al disco Parasomnia, que es una idea que tuve hace unos años. Pensé que era el título perfecto para un álbum de Dream Theater, porque trata de los trastornos del sueño y nosotros nos llamamos Dream Theater. Así que no podría ser más perfecto. Y también dio lugar a un disco oscuro, misterioso y pesado. Así que fue genial. Toda la banda estaba de acuerdo en ir en esa dirección. Y, sí, lo escribimos juntos en el estudio…
Hablando de este nombre, Parasomnia, ¿podemos considerar este álbum como conceptual? Porque la parasomnia, como has dicho, es un término que designa los trastornos del sueño, como el sonambulismo, la parálisis del sueño y los terrores nocturnos. Y todos los temas tienen este elemento común.
Sí, exactamente. Sí, definitivamente es un álbum conceptual. Es algo así como… la forma en que me gusta imaginarlo es como Dark Side of the Moon. No es un álbum conceptual donde hay personajes, una trama y una historia. Pero hay un hilo musical común, hay un hilo lírico común, que es, como has dicho, todos los trastornos del sueño. Y también hay hilos musicales comunes que conectan las canciones, melodías y temas recurrentes así como pequeñas viñetas cinematográficas que conectan las canciones y hacen que el oyente sienta que está viviendo una especie de aventura. En este caso, se trata de una aventura del sueño y de todas las cosas perturbadoras y extrañas que ocurren mientras duermes.
Actualmente la gente está acostumbrada a escuchar canciones de adelanto o singles con Spotify y este tipo de cosas. Para mí, estas canciones cobran todo su sentido en el contexto del álbum. Sucedió, por ejemplo, con «Night Terror», en mi opinión, escuchando el álbum entero, la canción se volvió incluso diferente porque siento que pertenece al concepto. Esto va en contra de cómo funciona la industria musical hoy en día. ¿Qué opinas al respecto?
Sí, estoy de acuerdo. Totalmente de acuerdo. De hecho, este es nuestro decimosexto álbum.Estamos celebrando 40 años como banda, así que definitivamente somos de la vieja escuela. Todavía pensamos que los álbumes, y los llamamos álbumes, deben ser escuchados de principio a fin, porque eso es lo que solíamos hacer cuando estábamos creciendo. Cogíamos un disco nuevo, ya fuera de Rush o Pink Floyd o lo que fuera, e invitábamos a nuestros amigos a casa y poníamos el disco, bajábamos las luces y lo escuchábamos entero como si estuviéramos viendo una película. Y así seguimos sintiéndolo. Así que seguimos escribiendo discos de manera que queremos que el oyente lo experimente todo de principio a fin, igual que lo has hecho tú.
Musicalmente, creo que está claro que, en mi opinión, es uno de vuestros discos más duros. En cierto modo, me recuerda a Train of thought. Quizá por eso también tocasteis canciones de ese álbum en la gira del 40 aniversario.
Bueno, estoy de acuerdo en que es definitivamente un álbum más pesado. Creo que el tema de la Parasomnia, es muy oscuro. El contenido lírico es muy oscuro. Y eso llevó a que sea heavy. También, el hecho de reunirnos con Mike volviendo a la banda, estar en el estudio, ya sabes, tienes toda esta energía y entusiasmo y eso lleva a un montón de riffs y cosas pesadas. Así que eso fue definitivamente parte de la inspiración. En cuanto al setlist, sabes que Mike armó el setlist para esta gira. Y trató de celebrar realmente los 40 años de Dream Theater eligiendo canciones de diferentes álbumes de nuestro catálogo que eran las favoritas de los fans. Y algunas de esas son las canciones de Train of thought, por supuesto.
Es difícil hablar de las canciones porque creo que podemos hablar de cada una de ellas durante al menos 10 minutos. Dos que me han gustado especialmente son «Dead Asleep» y «Midnight Messiah». La primera con ese riff tan heavy y los armónicos en ese tono, y la segunda con un riff muy cercano al heavy metal clásico. De nuevo, muy heavy.
Cierto, cierto. Sabes, “Dead Asleep” es una de mis canciones favoritas del álbum. La progresión de acordes con la que empieza la canción y el riff principal es algo en lo que había trabajado durante un tiempo. Intentaba conseguir ese aire clásico, oscuro, misterioso… casi como Randy Rhoads en «Diary of a Madman». Y me encanta cómo quedó esa canción.
«Midnight Messiah», sí, de nuevo, creo que al escribir un álbum, si estamos hablando de gente que lo escucha de principio a fin, entonces quieres que el estado de ánimo sea diferente a medida que escuchas el álbum. Ya sabes, a veces es genial tener cosas que son realmente pesadas y técnicas y progresivas porque eso, ya sabes, es emocionante. Y a veces es genial tener cosas más misteriosas, suaves o bonitas, porque te alivian. Pero también, cuando tienes cosas que son más directas, más heavy metal, más tradicionales, eso también aporta una sensación que hace que el álbum sea más interesante, porque de repente, tío, hay una canción con la que puedo rockear y puedo golpearme la cabeza, chocar los puños o lo que sea que estés haciendo. Creo que eso es importante para que el álbum sea variado. Y también canciones como esa, como “Midnight Messiah”, apuesto a que va a ser genial en directo cuando la toquemos. Apuesto a que al público le va a encantar. Y lo mismo con “Dead Asleep”, como guitarrista, cuando toco ese tipo de riffs pesados, realmente veo la reacción del público. Esas son algunas de las canciones más divertidas de tocar.
Sinceramente, creo que este álbum puede tocarse íntegramente en directo porque tiene sentido.
Sí, estoy de acuerdo. Y eso es algo que esperamos hacer más adelante en la gira. Pero con el tiempo, sí, nos gustaría centrarnos más en Parasomnia. Y sería genial tocarlo de principio a fin. Creo que sería una experiencia genial para los fans y podríamos hacer algunas cosas realmente imaginativas con los efectos visuales. Espero que así sea. Sí, va a ser genial.

Ahora entiendo muchas cosas porque un mes antes de empezar vuestra gira en Londres, tuve la oportunidad de hablar con Mike y me comentó que el nuevo álbum es definitivamente clásico de Dream Theater. Una vez que lo he escuchado, puedo entenderlo.
Correcto, correcto. Exacto. Ahí lo tienes. Yeah
Bueno pues ya nos dejas claro que vais a dar todo el soporte posible a los nuevos temas en directo incluso con la posibilidad de tocar el disco entero. Tampoco sería nuevo, ya lo habéis hecho en anteriores ocasiones.
No, exactamente. Creo que Parasomnia será definitivamente un gran disco para tocarlo entero. Pero sí, ya sabes, es divertido, a veces tocamos un álbum en su totalidad porque es un álbum conceptual como Scenes from a Memory o The Astonishing. Pero a veces tocamos álbumes de Dream Theater en su totalidad porque estamos celebrando un aniversario, tal vez es el 20 aniversario de un álbum o algo así. Y también es divertido hacerlo. Así que sí, no somos ajenos a tocar álbumes completos.
Hablando un poco de ti como músico, llevas tocando guitarras Ernie Ball desde 2014 creo, y hace poco apareció una nueva edición de tu modelo Majesty celebrando el 10º aniversario. Hay una edición de 20º aniversario y ahora este 10º aniversario… podría ser un poco confuso tal vez?
Sí, bueno, en realidad empecé a tocar guitarras Ernie Ball Music Man en 1999. Sí, así que son como 25 años con Ernie Ball Music Man y ha sido increíble. Muchos aniversarios como dijiste, la Majesty ahora está celebrando su 10º aniversario. Hice debutar la edición especial del 10º aniversario de la Majesty en el vídeo de “Night Terror» y es una preciosa guitarra plateada que llamamos Silver Chalice. Ese es el color con las increíbles cubiertas de pastillas que Larry DiMarzio hizo. Estrenamos esa guitarra cuando salió el video y todos los guitarristas estaban como, oh, ¿qué es esa guitarra? Necesito una. Así que esa guitarra por fin está disponible. Puede que se haya agotado, así que la gente debería comprobar si aún está disponible.
¿Todavía usas los micrófonos VR2 en directo?
Sí, lo hacemos en directo. En el estudio tenemos un poco más de detalle y ponemos un montón de diferentes micrófonos. Pero creo que los VR2 de SE, realmente hacen el trabajo. Sólo un micrófono en cada cabezal. Yo toco en estéreo, así que hay un izquierdo y un derecho, y hacen un gran trabajo dando vida al sonido.
Hace un par de días estuve viendo un vídeo en YouTube sobre todo tu equipo en directo para esta gira. Creo que era tu técnico de guitarra. Explicaba algo acerca de los dos pedales que juegan con el solo a L y R para convertir la señal de la guitarra en una señal estéreo. Es una locura.
Sí, puede que fuera un vídeo más antiguo. Hay un pedal que estaba usando llamado Mimic de TC Electronic que hace ese tipo de cosa izquierda-derecha. En esta gira no estoy usando eso. He optado por la vieja escuela. Estoy usando un viejo TC Electronic 2290 que si recuerdas esa unidad de rack era un clásico en cada álbum. Cada estudio, por supuesto, todavía tiene un 2290. Solía usarlos en mis racks durante años y años y años y decidí traer uno de vuelta. Así que ahora la uso para hacer ese split del que hablas. Suena genial. Suena realmente clásico.
Eso demuestra que, aunque lleves muchos años tocando la guitarra y seas uno de los mejores guitarristas del mundo, siempre hay algo nuevo que descubrir.
Oh gracias, bueno, gracias por decir eso. Siempre, siempre estoy buscando y probando. Siempre. Es por eso que mi empresa se llama Tone Mission. Siempre estoy en una Tone Mission (NOTA MH – Algo así como la misión del tono o en busca del tono). Siempre estoy experimentando y explorando. Eso es también lo que me gusta de Andy Sneed, porque es igual que un guitarrista. Nunca para.
¿Podemos esperar en algún momento en el futuro, sé que ahora estás centrado en Dream Theater, pero podemos esperar en algún momento en el futuro un álbum que siga a Terminal Velocity?
Fue la primera experiencia musical con Mike desde que dejó la banda. Le pedí que tocara la batería en el disco. Hizo un gran trabajo. Incluso hicimos una gira juntos en ese álbum. Hice mi primera gira en solitario hace un par de años. No estoy pensando en eso ahora.
Pues esperamos verte tocar los nuevos temas de Dream Theater en directo. Gracias por tu tiempo.
Ok, un placer hablar contigo. Hasta entonces.
English
Hi John and thanks for sharing your time with us, your schedule has been more than full with the 40th anniversary tour.
No problem and yes, it has been quite a world tour.
How did it go? We were able to see you in Madrid and the truth is that everyone was delighted.
We started in October. Our first show of this 40th anniversary tour was October 20th.
Yes, in London
Yeah, so a long time in Europe, we went to so many countries, and it was incredible. Really incredible. The audiences were fantastic. The shows were huge, and we’re having so much fun on stage. We have been in most parts of Europe and then we just played in America, for example in Mexico City, which was an outdoor show, so that was fun. Then South America up until Christmas.
I was in Madrid for the show, and we all can see that the band are very close and playing like never, in my opinion.
Yeah, we’re really having a lot of fun on stage. It’s been great having Mike back in the band and just kind of reconnecting with that original chemistry that we all had together. We’ve known each other forever. We met when we were 18 years old, and you just feel like you’re back on stage with your buddy and your brother. And so I think that energy is definitely obvious to the audience, like you were just saying.
But here we are to talk about the new album, this Parasomnia, 16th studio album since Black Clouds, and first with Mike. I have to say that I enjoyed listening to the new songs. I think it’s great material. And every time that I listen to the record I can find, as always happens to me, with every Dream Theater album… Every time I listen to the album, I discover and rediscover new elements, new melodies, new things, because there’s a lot of elements.
There are
You produced the album and engineered it by James Meslin and mixed by Andy Sneap, repeating the team of A View From the Top of the World, another excellent album in my opinion. I guess you feel great working with this team and also with the rest of the band.
Yeah, for sure. It’s, you know, I mean, Jimmy T is such a great engineer and he’s been engineering our records for a while now that, you know, the, like you said, A view from the top of the world just mixed by Andy. And I think that combination, you know, Jimmy T, Andy and myself producing, I’m really happy with the way we work together and how everybody kind of, you know, sees it the same way. We’re all on the same page as to how we want this, the music to sound and to come across. And of course, the band is very happy with it as well. And they put their trust in me as a producer, which I’m very happy about. And everybody in the band is super happy about how it came out. So, yeah, I love that. I love that team. I think it’s awesome.
As we said James has been working with you since a long time ago. He knows, I guess, how to explode your sound. Did you change anything from the usual way of working this time for this album? Because working with the same people, maybe at the end of the day the incentive is to try something new…
Yeah, no, we did. Actually, we have our own studio that we built, you know, probably about six or seven years ago. But we had actually just an expansion. We expanded the size of our live room.
So that was something new that we were doing in there. I think that really helped the sound of the drums and everything. And, yeah, James or Jimmy T, as we call him, he’s always looking to experiment with new microphones, new ways of doing things. Even with the guitar, we went a little bit retro and we were able to buy the original Neve preamps that were used to record the guitars on all the classic Dream Theater albums, from Images and words to Scenes from a memory to Train of thought. So, you know, we’re combining like vintage gear with new techniques and new mic techniques, and it’s always a lot of fun. It’s very adventurous.

Andy is becoming, or maybe it’s better to say, he’s one of the great audio mixing guys and audio engineering of metal scene…
I agree
Especially in the last times with classic heavy metal, working with Priest or Saxon. What do you value the most in their contribution to these two albums, the last two albums, to how it sounds and especially the new one?
Yeah, well, Andy, I mean, he I agree he’s one of the best mixers out there now. And I think that he really just understands guitars. I mean, guitars are obviously a big, big part of heavy metal music and as are drums, too. You know, whenever you listen to an Andy Sneep mix, it just immediately sounds big and aggressive and three dimensional and he really understands it. And what I absolutely love about him is that he takes so much time and on the details of the mix. He really, really cares. He’s really passionate about mixing and, you know, making sure that the music would sound as best as it can. So he’s always questioning and refining and going back.
And, you know, I can’t tell you how generous he is with his time on the music. We work very closely together through the mix process and he’s just unbelievable to work with and especially on the latest Dream Theater album. I think this is the best sounding Dream Theater album in our catalog. And I think that’s that’s because Jimmy T did such an amazing job recording it. But also Andy really brought it home with the mix, just making it sound, you know, just epic, you know, it sounds epic. As soon as you put it on, you get sucked into it.
And he’s not afraid of trying new things, because I remember, for example, a video that is on YouTube in their studio in England, he built something trying just move a microphone, just to separating from the amp, millimeter to millimeter and trying to change the angle and with these kind of things to find the right sound.
Yeah. And he is very adventurous and very inquisitive. And, you know, he’ll all we literally talk every day when the mix is going on. And he’s always questioning, hey, do you think maybe with the kick drum, we should try this, you know, he’s always trying new gear, new plugins, new things. And that’s what makes him great. Now, he’s always questioning and saying, is this the best that it could be? Or could it be even better? So, yeah, he’s amazing.
You mentioned the expansion for the live room of your studio. Thinking about that I guess you work the new songs together and not individually with your own ideas and showing to the others at some point…
Well, we wrote the record together. We started in February. We wrote it with everybody in the room. And, you know, as a guitar player, of course, I always prepare riffs and chord progressions and ideas and things like that. And I always bring that into the so we have some starting points, we have some direction.
And of course, I came into the band with the idea of calling the record Parasomnia, which is an idea I had a few years ago. I just thought it was like the perfect title for a Dream Theater album because it deals with sleep disturbances and we’re called Dream Theater. So it couldn’t be more perfect. And it also led to like a really sort of dark and mysterious and heavy dream state kind of record. So that was great. The whole band was on board with going in that direction. And, yeah, we did write it together in the studio.
Talking about this Parasomnia that you mentioned, can we consider this Parasomnia concept album? Because Parasomnia, as you mentioned, is a term for disruptive sleep related disturbances, including sleepwalking or sleep paralysis and night terrors. And all the album have this common element.
Yes, exactly. Yeah, this is definitely a concept album. You know, it’s sort of like, you know, the way that I like to picture it the way Dark Side of the Moon is the current concept album. It’s it’s not it’s not a concept album where there are characters and a plot and a story. But there’s a common musical, there’s a common lyrical thread, which is, like you said, all the sleep disturbances. And there’s also common musical threads that connect the songs, recurring melodies and themes and also little cinematic vignettes that connect the songs and make the listener feel like they’re going on some kind of adventure. In this case, it’s a sleep adventure and all of the kind of disturbing and weird things that happen while you’re sleeping.
Actually, people are used to listening to songs in advance or singles with Spotify and these kinds of things. For me, these songs take all their meaning in the context of the album. It happened, for example, with “Night Terror”, in my opinion, listening to the whole album, the song became even different because I feel it belongs to the concept. This goes against how the music industry works today. What’s your thoughts on it?
Yeah, I agree. I absolutely agree. In fact, we’re you know, we’re this is our 16th album. We’re celebrating 40 years as a band, so we’re definitely old school where we still think that albums and we call them albums that they should be listened to from beginning to end, because that’s what we used to do when we were growing up. We would get a new album, whether it be from Rush or Pink Floyd or whatever, and we would invite our friends over and put the album on, turn down the lights and listen to the whole thing as if we were watching a movie. And so we still feel that way. So we still write records in a way that we want the listener to experience the whole thing from beginning to end, just the way you did.
Musically, I think it’s clear that, in my opinion, it’s one of your hardest albums. In some way, it reminds me Train of thought. Maybe this is the reason you played songs from that album in the 40th anniversary tour also.
Well, I agree that it’s definitely a heavier album. I think that the theme, the Parasomnia theme, is very dark. That lyrical content is very dark. And so that led to the heaviness. Also, just getting together, you know, with Mike rejoining the band, being in the studio, you know, you have all this energy and excitement and that leads to a lot of, you know, riffing and heavy things. So that was definitely part of the inspiration. As far as the setlist, you know that Mike put together the setlist for this tour. And he tried to really celebrate the 40 years of Dream Theater by picking songs from, you know, from different albums across our catalog that were fan favorites. And, you know, some of those are the Train of thought songs, for sure.
It’s difficult to talk about the songs because I feel we can talk about each song for at least 10 minutes. Two that touch me especially are “Dead Asleep” and “Midnight Messiah”. The first one with that very heavy riff and the pitch harmonics, quills, and the second one with a riff that is very close to classic heavy metal. Again, very heavy.
Right, right. You know, “Dead Asleep” is one of my favorite songs on the album. I really, you know, the chord progression that starts that song off and the main riff is something that I had worked on for a while. I really was trying to get that classic, sort of dark, mysterious… like almost Randy Rhoads, “Diary of a Madman” vibe to it. And I really love the way that song came out. And “Midnight Messiah”, yeah, again, I think that when writing an album, if we’re talking about people listening to it from beginning to end, then you want the mood to be different as you’re listening to the album.
You know, sometimes it’s great to have stuff that’s really heavy and technical and progressive because that just kind of, you know, is exciting. And then sometimes it’s great to have things that are more mysterious or mellow or beautiful because that kind of gives you relief. But also, when you have stuff that’s more straightforward, more heavy metal, more traditional, that also brings a sense of like, it makes the album more interesting, you know, because all of a sudden, oh man, there’s a song I could rock out to and I could, you know, head bang and fist bump or whatever the things you’re doing. And so I think that’s important to keep the album diverse. And also songs like that, like “Midnight Messiah”, I bet is going to be great live when we play it. I bet the audience is really going to groove on that. And same with “Dead Asleep”, just those, you know, as a guitar player, when playing those kind of heavy riffs, I really see the reaction in the audience. Those are some of the more fun songs to play for sure.
Honestly, I think this album can be played entirely live because it makes sense.
Yeah, I agree. And that’s something that we hope to do, you know, later in the tour. But eventually, yeah, we’d like to kind of shift things to more focus on Parasomnia. And it would be great to play it from beginning to end. I think it would be a really cool experience for the fans. I think that we could do some really great imaginative things with the visuals of the show. And I look forward to that. Yeah, it’s going to be great.

Now I understand a lot of things because one month before starting your tour in London, I had the chance to talk with Mike and just told me about the new album that is definitely classic Dream Theater. Once I listen to it, I can understand.
Right, right. Exactly. You get it. Yeah.
Well, you have already made it clear that you are going to give all possible support to the new songs live, even with the possibility of playing the whole album. It wouldn’t be new either, you have already done it on previous occasions.
No, exactly. I think Parasomnia definitely will be a great one to do the whole thing. But yeah, you know, it’s fun to sometimes we play an album in its entirety because it’s a concept album like Scenes from a Memory or The Astonishing. But sometimes we play Dream Theater albums in their entirety because we’re celebrating an anniversary, you know, maybe it’s the 20th anniversary of an album or something. And so it’s fun to do that as well. So yeah, we’re no strangers to playing full albums.
Talking a little bit about you as a musician, you’ve been playing Ernie Ball Guitars since 2014 I think and recently a new edition of Your Majesty Guitars appears celebrating the 10th anniversary. There’s a 20th anniversary and now this 10th anniversary could be a little bit confusing maybe?
Yeah, well actually I started playing Ernie Ball Music Man Guitars in 1999. Yeah, so it’s like 25 years with Ernie Ball Music Man and it’s been amazing. Lots of anniversaries like you said, The Majesty now is celebrating its 10th anniversary. I debuted the special 10th anniversary edition Majesty in the Night Terror video and that’s a beautiful silver guitar we call Silver Chalice. That’s the color with the incredible pickup covers that Larry DiMarzio did. We debuted that guitar and when the video came out, all the guitar players were like, oh, what is that guitar? I need to get one. So that guitar is finally out and available. It might be sold out so people should check if it’s still available.
Are you still using the VR2 mics live?
Yeah, we’re doing that live. In the studio we get a little bit more detailed and put a bunch of different mics on the cabinets. But I think the VR2s from SE, they really do the job. Just one microphone on each cabinet. I play in stereo so there’s a left and a right and they do such a great job bringing the sound to life.
A couple of days ago I was watching a video on YouTube about all your gear live for this tour. I think it’s your guitar tech. He explains something about the two pedals that play with the single to the L and to the left and to the right just to become the guitar signal in a stereo signal. It’s crazy.
Yeah, there might have been an older video. There is a pedal I was using called a Mimic pedal by TC Electronic that does that kind of left-right thing. On this tour I’m not using that. I went old school. I’m using an old TC Electronic 2290 which if you remember that rack unit was just classic on every album. Every studio of course still has a 2290. I used to use those in my racks for years and years and years and I decided to bring one back. So now I’m using that to do that split that you’re talking about. It sounds so cool. Really classic sounding.
That proves that even for you that have been playing guitar for a lot of years and you’re obviously one of the best guitar players in the world, there’s always something new to discover.
Oh man, well thank you for saying that. I’m always, always tweaking. Always. That’s why my company is called Tone Mission. I’m always on a Tone Mission. I’m always experimenting and exploring. That’s also what I love about Andy Sneed because he’s the same way as a guitar player. It never ends. It’s a continuous Tone Mission.
Can you expect in some point in the future, I know you’re focused right now in Dream Theater, but can you expect in some point in the future an album following Terminal Velocity?
That was the first musical thing that I did with Mike since he left the band. I asked him to play drums on the record. He did such a great job. We even toured together on that album. I did my first ever solo tour a couple of years ago. I’m not thinking about it right now.
Well, we hope to see you playing the new Dream Theater songs live. Thanks for your time.
Ok, nice talking to you. See you then.