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Mikael Stanne (Dark Tranquility): “Cuando haces nueva música, nueve de cada diez días piensas que el nuevo material es horrible”

Mikael Stanne es uno de los músicos más agradecidos con los que puedes toparte en toda la escena del metal. Lleva toda una vida en bandas y su formación de siempre, Dark Tranquility, es todo un referente del death melódico. La formación edita un nuevo trabajo, Endtime Signals, el treceavo de su carrera y tuvimos una charla con Mikael que, como siempre, es todo un conversador.

Castellano

Hola Mikael, encantado de volver a charlar contigo. La última vez era en motivo de Moments y acabamos recordando encuentros en Wacken…

Joder como pasa el tiempo y me hago viejo jajaj

Bueno, estamos ante vuestro treceavo disco… ¡madre mía!

Y solo puedo recordar la mitad de esos álbumes jajaja

Todavía recuerdo la primera vez que os vi en una sala de Barcelona que no existe (NOTA: Garatge) con In Flames, Children of Bodom y Arch Enemy con todavía Johan Liiva a las voces.

Oh, buenos tiempos. Fue una gira genial..

Bueno, han pasado 4 años desde Moment y ha habido cambios en la banda. ¿Cuéntanos sobre ello?

Cuando Anders dejó la banda hablamos de baterías y pensábamos… ¿a quién conseguimos? ¿A quién se lo proponemos? Johan inmediatamente dijo: “mi amigo Joakim, fui a la escuela de música con él, en el sur de Malmo, y ha estado tocando con algunos de mis proyectos. Debemos darle una oportunidad, confía en mí” De acuerdo, genial. Vino,  y ni siquiera fue una audición, era sólo una especie de… tuvimos un show después de la Covid, como el primer show después de todo. Creo que fue en Rumanía, y fueron como 17 o 18 canciones. Le preguntamos: “¿quieres empezar con algo fácil? ¿Algo especial?” No, no, estoy bien. Todo está ahí, nos dijo. Y tocamos. Todo fue perfecto, o mejor de lo que nunca había escuchado, así que, sí, es increíble. Una fuerza de la naturaleza, ya sabes, toca en In Morning, uno de mis grupos favoritos del norte de Suecia, así que fue fácil.

Entonces necesitábamos un bajista, e inmediatamente pensé en mi viejo amigo Christian, que también tocó en mi otra banda, Grand Cadaver, y fue una gran influencia en nosotros cuando empezamos. Él tenía una banda en Gotemburgo llamado Pagandum, y eran la más profesional de todas las bandas que ibas a ver, los músicos más unidos, el mejor tipo de equipo, todas esas cosas. Esa era la banda a la que admirábamos, y lo mismo ocurría con los chicos de At the Gates e Influence. Pagandum era la banda a batir, así que es increíble tenerlo en la banda, es otra fuerza de la naturaleza y sorprendente, muy grande.  Meterse en un nuevo álbum con nuevos chicos ha sido tan emocionante como, hey, ¿cómo podemos utilizar todo este talento y fortaleza, utilizarlo, por lo que fue muy emocionante. También en el escenario, quiero decir, podemos hacer cualquier cosa ahora, eso es divertido, hemos hablado de traer de vuelta super viejas canciones que no hemos tocado en mucho tiempo en el set, y todo el mundo está emocionado.

Las bandas van cambiando miembros durante sus carreras, no todo el mundo quiere o puede mantenerse en el compromiso que requiere. Muy pocas mantienen la formación pero aún así siempre hay fans que no acaban de aceptar los cambios.

Sí, así es.

Deberían aceptarse de modo más normal creo yo aunque es entendible viéndolo desde la perspectiva de fan.

Sí, sí, por supuesto, y así ha sido el caso. En los últimos años viendo cómo se sentía Anders, por ejemplo,realmente es difícil mantenerse al día con esta vida de giras, ya sabes, es divertido, y le encanta pero no estas giras interminables lejos de casa y la familia. No tenía sentido para él. Respeto estas decisiones y si eres más feliz de esta manera, entonces eso es lo que debe hacerse. No todo el mundo puede ser tan entusiasta con todo lo que envuelve al grupo. Si se vuelve sólo trabajo, si es sólo algo así como, oh, otro concierto, otro día, hey, entonces lo estamos haciendo por las razones equivocadas.

Aún así Niklas y Fredik contribuyeron en el disco…

Niklas, ya sabes, fue parte de la creación de la banda junto conmigo. Siempre está ahí a pesar de que dejó de tocar la guitarra y de girar. Hace todas las ilustraciones, por supuesto, videos y todo lo que hacemos visualmente. Él siempre está escribiendo, saca sus discos en solitario bajo diferentes nombres y siempre es súper desafiante, fresco, cosas interesantes. Así que nos dijo: “tengo todo este material, si queréis hacer algo con él aquí está. Así que Martin y yo estuvimos escuchando el material y eligiendo partes para construir una canción, y que se convirtió en “False Reflection”. 

Con Fredrik fue una historia diferente. Murió hace dos años de cáncer. Antes de eso, escribía mucho. Fue básicamente durante su tratamiento, se sentía creativo, y quería expresar algo. Así que escribió toneladas de material que nos dijo: “hey, ¿quieres usarlo? Haced lo que queráis con él, no lo voy a utilizar. Es vuestro si queréis” Nos encanta lo que hizo. Sentíamos que debíamos hacerle algún tipo de homenaje y algunas de las cosas que había estado escribiendo. Su sonido instrumental fue importante en la creación del sonido que tenemos ahora, ya sabes, cuando se unió a la banda en el 94 y co-escribió The Gallery, The Mind’s Eye y Projector. Así que se convirtió en una de las grandes cosas que queríamos hacer con este álbum. Crear una canción de material de Fredrik y también escribir una canción sobre él y cómo se enfrentó a su enfermedad, cómo tuvimos que lidiar con ella. Y fue difícil. Fue una de esas cosas que nunca deseas escribir, pero sentimos que teníamos que hacerlo. Así que estuvimos con ello hasta el final de la grabación. Fue la última canción que terminamos. Esperemos que esto sea visto como respetuoso. Y creo que tratamos de hacer justicia a su visión.

Es la mejor manera de sentir que todavía está entre nosotros.

Sí. Y sé exactamente lo que él piensa sobre muchas cosas porque lo conozco muy bien. Así que puedo escuchar sus comentarios sobre las cosas que hacemos todo el tiempo. Así que es bueno tenerlo en mi mente. Y lo mismo ocurre con Nicholas y Martin Henriksson, que son una gran parte de la banda siempre. Así que, a pesar de los cambios que están en los álbumes y en el escenario, todo lo que pasa en el grupo sigue siendo influenciado por muchos de los miembros originales.

Me pregunto si con tantos años de carrera con todos estos álbumes en este punto te sientes presionado o temeroso de no poder mantener el nivel o dejar de tener ideas. Habéis hecho muy buen material y seguir manteniendo el nivel y cierta calidad puede llegar a ser desafiante.

Oh, sí. Quiero decir, no quizá miedo pero, por supuesto, estoy aterrorizado de no poder estar a la altura de lo que espero que un álbum. O si no estoy a la altura de la canción que estamos escribiendo, ya sabes, Johan y Martin han compuesto algo que es increíble, lo escucho y es como, ok, ahora es mi turno. Puedo utilizarlo, transformarlo o adaptarlo dependiendo de lo que busque. Así es como me siento a veces. Y, por supuesto, como con cada esfuerzo creativo, hagas lo que hagas, empiezas a dudar de ti mismo. Y algunos días piensas que lo que haces es increíble. Pero nueve de 10, es algo así como, esto es horrible. Es pasable, pero no lo suficientemente bueno. Acabas pensando, lo arreglaré mañana y luego seguiré adelante. Creo que tal vez es más una cosa escandinava, porque todo el mundo que conozco por aquí se siente similar a eso. Y es algo de lo que hablas, hablamos todo el tiempo en el estudio, estamos sentados dudando de nosotros mismos. Pensando, ¿esto es realmente bueno? Y luego sigues trabajando y trabajando. Después de un tiempo pierdes todo sentido de la perspectiva, todo es horrible, o todo es lo mejor y no tienes ni idea.

Así que sólo tienes que confiar en los demás y la confianza, ya sabes, el proceso y confiar en que todo el mundo da lo mejor de sí.Así que, todos esos días oscuros de no llegar a nada y no conseguir avanzar forman parte del proceso también. La primera vez que me sentí bien fue cuando nos sentamos en Fascination Street Studios, cuando oímos por primera vez la mezcla y empezamos a hablar de ello. Con Johan y Martin estábamos como sí, finalmente, tuviéramos la imagen completa. Entendíamos lo que realmente habíamos hecho. Me sentí fantástico. Y eso es a la vez un alivio porque, sí, superó todas nuestras expectativas. La suma de todas esas partes se convirtió en algo completamente diferente. No piensas en ello cuando estás grabando. La forma en que escribimos un disco es intentando centrarnos en las interpretaciones y nunca en el conjunto. Sabemos que de todos modos eso va a salir. Así que es difícil, y no se hace más fácil por mucho que quieras Ha habido nuevos desafíos como que sólo Martin y Johan han escrito estas canciones, a excepción de las dos canciones que Nicholas y Fredrik. Así que eso fue un gran cambio también.

Hablando del nuevo disco creo que cada oyente va a poder encontrar material disfrutable. Los seguidores más clásicos de la banda con temas como “Unforgivable” y “Enforced Perspective” o los más… experimentales con piezas como “Not Nothing” o “One of Us is Gone”. ¿Estàs de acuerdo?

Sí, sí, así lo creo. Eso era parte de la idea cuando empezamos a hacer planes para el álbum. Necesitamos diversidad. Queremos hacer todas las cosas que nos gustan, pero también ser capaces de cohesionarlas y que encajen. Era un reto. Algunas canciones que Johan había escrito eran death metal muy rápido, canciones violentas. Pero de alguna manera teníamos que hacer que funcionaran en el álbum. Y Martin escribió algunas cosas más electrónicas al principio y más rítmicas. Y luego, ya sabes, a ver como eso logras que funcione junto. Así que una de las partes más difíciles fue asegurarse de que el disco se mantuviera cohesionado y fuese una especie de viaje a través de él, pero también como una unidad y no sólo canciones diferentes. Hubo un momento en el que estábamos sentados allí diciendo, ¿deberíamos quitar algunas canciones? Porque normalmente grabamos más cosas de las que necesitamos. Y algunas canciones terminan como bonus tracks y cosas así. Pero no podíamos sacar nada. Sentimos que todas las canciones formaban parte de la experiencia del álbum. Así que pusimos todo y nos sentimos muy bien, a pesar de que nuestro sello nos lo desaconsejó. Pero no podíamos dejar pasar ninguna canción.

Una de las cosas que aprecio de la mayoría de bandas de rock y metal es que siguen confiando en que sus lanzamientos aparezcan como discos. No temas sueltos de manera individual, aunque cada vez hay más de eso. Eso te da una idea del momento del grupo creativamente, personalmente y lo que ha querido plasmar en esa obra de forma global. Cada vez lo veo más como un tesoro en un mundo que tiende a las canciones sueltas.

Sé lo que quieres decir. Eso es parte de lo que me falta hoy en día, ya sabes, que esperando un álbum del que tal vez viste una canción en MTV o escuchaste algo en la radio. luego sales corriendo y lo compras o escuchas en la tienda de discos. Te pones los auriculares y, ya sabes, esa experiencia increíble. Y sí, esos discos eran tesoros porque pagabas mucho dinero por ellos. No sabías si eran lo suficientemente buenos y tenías que llevarlos a casa para escucharlo y asegurarte de que tu compra era buena. Algunos discos que compré tuve que escucharlos 10 veces antes de darme cuenta de lo bueno que eran. Y ya no se hace eso. Se sube algo a Spotify y parece que lo tiras a la basura. Es más desechable, y eso es triste. Y también es raro, por supuesto, no me gusta el lanzamiento de singles constantemente, ya sabes, le quita un poco de la mística al álbum.

De la forma que lo veo cuando espero un álbum de una banda que me encanta, voy, escucho el primer single sólo para asegurarse de que es lo que puedo esperar y para ir como, oh, joder, sí. Ok, genial. Muy bien. Entonces no voy a escuchar otra canción hasta que el álbum sale y lo compraré el primer día y empezaré a escucharlo. Trato de recrear eso al menos en mi mente, recrear ese ambiente para mí. Pero sí, estos son tiempos diferentes y, ya sabes, debe alimentarse el algoritmo para asegurarse de que la gente se queda centrada y escuche en las plataformas digitales porque eso es lo que la mayoría de la gente hace.

Me gustaría saber tu opinión sobre el hecho que siempre se ha dicho que el rock y metal es una música que invitaba a la rebeldía seguida por los jóvenes para sentirse diferentes. Hoy en día en los conciertos ves a más gente de 40 y 50 años que otra cosa. ¿Hacia dónde va esto?

Es genial que haya trascendido. No es sólo gente siendo rebelde como si quieres ser rebelde contra lo que sea… Pero sí, estoy feliz de ver, que abarca generaciones. Se trata de gente que se metió en ello cuando eran más jóvenes y todavía les gusta mucho como a mí. Pero también me encuentro con un montón de gente nos dicen: “acabo de descubrir vuestro grupo hace un par de años, nunca solía escuchar esta música más dura. Yo soy un tipo de la vieja escuela del heavy metal” Gente que está en los cuarenta o cincuenta o algo así. Y eso es realmente genial. Tratas de llegar a tu base de fans pero es genial expandirla, muchos quizá no lo hagan… Pero para nosotros, quiero decir, a mi me encanta ver cómo de diverso un público puede ser. Atraer a muy diferentes tipos de personas de todas las edades y en todo el mundo. Eso es una locura todavía a día de hoy para mí.

Volviendo al disco, creo que habéis pasado más tiempo del habitual produciendo el disco debido a todo el trabajo con la orquesta en algunas canciones. ¿Qué nos puedes contar sobre ello?

Sí…nosotros grabamos en el estudio de Martin Bransfield y está aquí en el centro de Gotemburgo. Ya llevamos allí cuatro o cinco álbumes al menos grabados allí. Es tan fácil y cómodo como dar un paseo, ir al estudio, reunirse con Martin allí, y trabajar en algo que nos traemos entre manos. Johan vive en Malmo, viene y se queda allí durante un par de días o una semana y seguimos trabajando, así se va haciendo esta larga pre-producción y eso es básicamente la mayor parte del tiempo que pasamos para el álbum, sólo escribir y la pre-producción. Una vez creemos que todo está ahí, lo que queremos plasmar y como debe ser lo grabamos correctamente y se convierte en el álbum. Así que es un proceso muy largo y en el que te das contra la pared, se cuestiona todo, pero, pero es genial trabajar así. Quiero decir, encontramos la manera hace años y es la forma en que nos gusta. Reflexionar sobre lo que hacemos y escuchar, incluso a veces alejarse de ello durante unos días o semanas, y luego volver y escucharlo de nuevo. Entonces te das cuenta de que, de acuerdo, todo lo que hemos hecho es horrible. Vamos a hacerlo de nuevo, ese tipo de cosas. Así que nada se deja al azar. Martin es un gran tipo de productor que no deja nada al azar y quiere estar allí para cada grabación, cada nota, cada tono, voz, palabra, se asegura de que es justo donde él quiere que sea. De lo contrario no habría álbum. Es la razón por lo que es largo, se tarda una eternidad, pero siempre vale la pena.

Y en cierto modo vuelta a la normalidad… Recuerdo cuando hablamos para la salida de Moment que debido a la pandemia muchas bandas habían grabado por separado en sus casas o diferentes estudios.

Sí, lo es, sí. Y también como empezamos temprano y luego nos vamos de gira o un par de shows para volver al estudio. Siempre está allí a punto, lo cual es fantástico.

Lo ha mezclado Jens Bogren y no deja de sorprenderme como cada grabación que toca suena impecable.

Realmente lo es. Quiero decir, creo que incluso lo mejora. Escucha con tanta atención y tiene ese tipo de oído musical que escucha las cosas que importan a la canción. Así que a veces, le enviamos todos nuestros archivos, hay 200 pistas de teclado y toneladas de guitarras y demás material. Y él sólo va como, encontrando lo correcto. A veces son cosas que no hemos pensado, o es lo absolutamente correcto a hacer. Y simplemente encaja tan bien con cómo nos imaginamos que suene. Y sí, es increíble. He pasado mucho tiempo en Fascination Street este año. He grabado un álbum allí y mezclado dos. Se ha convertido en una especie de los nuevos Fredman como solía ser en los años 90 aquí en Gotemburgo. Todas las bandas estaban allí. Yo estaba allí grabando voces para Cemetery Skyline y mezclando Dark Tranquility al mismo tiempo además de masterizando el primer single al mismo tiempo. Así que usé tres estudios al mismo tiempo. Mike Amott y Joey Conception de Arch Enemy estaban grabando guitarras… inmediatamente después de que Jens se fuera para poder grabar sus guitarras. Y entonces cuando dejé de tocar, Jonas de At The Gates vino a poner el bajo para el nuevo álbum de At The Gates. Así que un montón de cosas geniales sucedieron al mismo tiempo en ese estudio. Fueron buenos tiempos. Me sentía como en el 94 en Studio Fredman aquí en Gotemburgo con In Flames y At The Gates, una especie de intercambio constante con las otras bandas.

Ahora que hablas de tanta actividad. Has estado trabajando durante toda tu carrera con un montón de proyectos y bandas. Obviamente Dark Tranquility es tu banda principal, pero eres muy inquieto musicalmente. Ahora, por ejemplo, con The Halo Effect, supongo que es difícil tener tiempo para todo. Imagino que tienes una agenda muy complicada…

Bueno, lo tengo en mi ordenador, pero sí. No, pero creo que justo antes de la pandemia, me di cuenta… o empecé a dedicar mucho más tiempo a la escritura y dejé de trabajar demasiado en otros aspectos. Así acabé escribiendo y realmente lo disfruté. Empecé a grabar en casa mucho más que antes. Y al mismo tiempo, entramos en la grabación de Moments o la pre-producción por un tiempo. Me encanta hacerlo sin el estrés que siempre tengo. Y cada vez que tenía tiempo extra, yo estaba como, bien, ahora podemos trabajar en otra cosa. Y luego, cuando empezamos a hablar de hacer The Halo Effect, que era interesante y divertido, pero una idea loca. Pensé que nunca iba a suceder porque no habría tiempo. Y lo mismo con Cemetery Skykine. Al final si se pudieron hacer cosas.

Por supuesto durante la pandemia había tiempo infinito y podíamos hacer lo que fuera. Así que fue cuando hicimos la mayor parte del trabajo. Y eso no era sólo una manera de pasar el tiempo, sino también de conectar con los chicos que normalmente veo en las giras, pero nunca llegué a ver. Así que sirvió como una forma de lidiar con la pandemia en cierto modo. Pero ahora es un montón de trabajo, pero es divertido. Lo agradezco. He aprendido mucho sólo por profundizar en todo lo relacionado con cuatro bandas.

Ya que ha surgido tengo que preguntarte por los próximos pasos de The Halo Effect o igual algún lector la toma conmigo…

Bueno, ya viene. Tan pronto como el álbum de DT está en la calle, empezamos la promoción para el nuevo de The Halo Effect. Lleva un tiempo hecho. Así que estoy muy emocionado. Suena increíble. En mi opinión, es mucho mejor que el primero. Es más seguro y super, super genial. Así que estoy muy, muy emocionado. Pero es cuestión de seguir un orden, un álbum primero, y luego empezamos la campaña para el siguiente.

¿Te ha sorprendido la reacción que ha habido con el grupo? Creo que ha sido muy buena.

Sí, fue fantástico. Es alucinante en realidad. Quiero decir, sabíamos que a la gente probablemente le gustaría porque pensamos que era genial. Nicholas escribe algunas melodías asesinas y Jesper es increíble. Así que no lo fue, pero aún así fue una sorpresa porque no lo sabíamos. Tal vez la gente pensó que éramos sólo algunas sobras o algo así de otras bandas. Y fue raro hacerlo, pero muy, muy guay. Toda la parte de hacer coincidir esos horarios con las giras y esas cosas es complicado pero me las arreglaré. Todo va a salir bien. Estoy emocionado. Así que la próxima vez que hablemos, hablaremos de ese álbum. Va a ser genial.

En multitud de ocasiones he escuchado aquello de… The Halo Effect es lo que en algún punto debía haber sido In Flames.

La gente echa de menos lo que Jesper hizo y su influencia. Para nosotros, no se trata de eso, sino de volver a lo que nos gustaba… Nos gustaba cuando empezamos a tocar música divertirnos con eso y ahora podemos tomar toda la experiencia que tenemos. Si hubiéramos comenzado una banda en ese entonces sería diferente, por supuesto, pero es volver un poco a mediados de los 90, y es súper divertido.

English

Hi Mikael, nice to chat with you again. Last time it was about Moments and we ended up remembering meetings at Wacken…

Fuck how time goes by and I’m getting old hahahaha.

Well, this is your thirteenth album… oh my God!

And I can only remember half of those albums hahahaha

I still remember the first time I saw you guys in a venue in Barcelona that doesn’t exist (NOTE: Garatge) with In Flames, Children of Bodom and Arch Enemy with Johan Liiva still on vocals.

Oh, good times. It was a great tour…

Well, it’s been four years since Moment and there have been changes in the band, tell us about it?

Yeah, when Anders left, we talked about drummers and we were like, okay, who do we get? Like, what do we talk about? And Johan immediately said, like, my buddy Joakim, I went to music school with him, like, down south in Malmo, and he’s been playing with some of my projects, and we should give him a try. Like, trust me. All right. Cool. He came up to just to do a little, not even an audition, it was just kind of, we had one show coming up after, like, the first show after COVID, I think it was in Romania, and we had like 17 or 18 songs, and we asked him, like, what, do you want to start with something easy? Like anything special? No, no, I’m fine. Everything is there. And we played, everything was perfect, or better than I’ve ever heard it, so, yeah, he’s awesome. And such a force of nature and such a cool, you know, he plays in In Morning, one of my favorite bands from up north, and so it was easy.

And then we needed a bass player, and I immediately thought of my old friend Christian, who also played in my other band, he plays in my other band, Grand Cadaver, and he was a big influence on us when we started, like he had a band in Gothenburg called Pagandum, and they were kind of the most professional of all the bands that you went to see, you know, they were the tightest musicians, the best kind of equipment, all that stuff. So that was the band that we looked up to, you know, and it was the same for like the At the Gates guys and Influence guys as well, like Pagandum was the band to beat, so it’s awesome to have him in the band, and he’s such a force of nature and amazing, so it’s great, and you know, and kind of going into a new album with new guys, it was so exciting to kind of like, hey, how do we utilize all this talent and strengths, you know, and make the most out of it, so that was hugely exciting, and also on stage, I mean, we can do anything now, which is fun, like we talk about, you know, bringing back super old songs that we haven’t played in forever into the set, and everybody’s excited, like, yeah, sure, anything, you know, and that I’m very, very excited about.

Bands change members during their careers, not everyone is willing or able to keep the commitment it requires. Very few keep the line-up but there are always fans who don’t quite accept the changes.

Yeah, it’s pretty rare.

They should be accepted in a more normal way I think, although it is understandable from a fan perspective.

Yeah, yeah, of course, and so that’s been the case, like with, you know, in the last couple years where, you know, like Ander Severs, for instance, kind of like felt like, I can’t really keep up with this touring life, you know, it wasn’t really like that’s, it’s fun, and he loves it, you know, and he was like, yeah, this is the best thing ever, but like, not these endless tours, you know, away from home and family and, you know, and so it just made sense. And I went like, you know, of course, I respect that, you know, you go like, yeah, if you’re happier this way, then that’s what you should do. It’s easy, you know, you know, you want everybody to be as enthusiastic and it’s as, you know, pumped up for everything that you do. And if it’s just work, if it’s just kind of like, oh, another show, another day, like then, hey, then we’re doing it for the wrong reasons, you know.

But I think Niklas and Fredrik contributed with two songs this time, tell me a little bit.

Niklas is, you know, he was part of starting the band together with me. And so he’s always there, you know, even though he quit playing guitar and touring, he does all the artwork, of course, and videos and everything that we do visually. So, and he’s always writing, you know, he puts out his solo records under different names, and it’s always super challenging, cool, interesting stuff, you know. So he said, like, I have all this material, like, if you want to do something with it, like, you just, here you go. So me and Martin were listening through it, and Martin kind of like had ideas of what to kind of pick, pick and choose kind of parts to build a song, and that became “False Reflection”. And with Fredrik, it was a different story. I mean, he died two years ago from cancer. And before that, he wrote a lot. So he was basically like in, you know, during his treatment, he was just like feeling creative, and he wanted to kind of express something.

So he wrote tons of material that he told us that, you know, hey, do you want to use it? Do whatever you like, you know, it doesn’t matter. I’m not going to do anything with it. You know, it’s yours if you want it. And we love that. And we love what he did. And it just felt right for this album to kind of pay some tribute to him and also kind of use some of the stuff that he has been writing, because of course, he was very instrumental in creating the sound that we have now, you know, when he joined the band in 94 and, you know, co-wrote The Gallery, The Mind’s Eye and Projector. So that became one of the big things that we wanted to do with this album to create a song out of Fredrik’s material and also write a song about him and his kind of how he dealt with his illness and how he and how we had to deal with it. And so it was difficult. It was one of those things that you never wish you never write and you never want to write, but we felt we had to. So we pushed it to the very end of the recording. So that was the last song that we finished. But that felt good to kind of end things on a note like that where we felt like, okay, now we’ve done it. Like, hopefully this will be seen as, you know, feel respectful. And I think we tried to do him his kind of vision justice.

This is the best way that I think to feel that he’s still with us in some way.

Yeah. And of course, I mean, I know exactly what he thinks about a lot of things because I’ve known him so well. So I can hear him comment on stuff that we do all the time. So it’s good to have in the back of my mind. And it’s the same with Nicholas and Martin Henriksson, who’s a big part of the band always. So it’s like, even though we change members who are on the albums and on stage, like everything that kind of goes into it is still kind of influenced by a lot of the original members.

After all these years, all these albums and music, do you feel pressured or maybe frightened about releasing new music to have new good ideas? Because there is a lot of good music done during these decades.

Oh, yes. I mean, I’m not afraid of it. But of course, I’m terrified that I won’t live up to what I hope an album can be. Or if I don’t live up to the song that we’re writing, you know, Johan and Martin has composed something that is incredible. I listen to it and it’s like, okay, now it’s my turn. It can make or break depending on what I do here. That’s how I feel sometimes. And of course, as with every creative endeavor, whatever you do, you start doubting yourselves. And some days you go like, yeah, this is awesome. It feels fantastic. But nine days out of 10, it’s kind of like, yeah, this is horrible. It’s going to be fine, but it doesn’t feel good, or it’s not good enough. You know, I’ll fix it tomorrow and then kind of move on. So it’s the same with music. And I think maybe it’s more a Scandinavian thing, because everybody I know up here feels similar to that. And it’s something that you talked about, talk about all the time in the studio, we’re sitting there doubting ourselves. It’s like, this is really good enough. And then you keep working and you keep working. And it’s like, maybe, you know, and after a while you lose all sense of perspective, and everything is horrible, or everything is the best ever. And you have no idea. So you just have to trust each other and trust, you know, the process and trust that, you know, if everybody does their best, something decent will come out of it, you know.

So, you know, for all those kind of dark days of not coming up with anything or having, you know, just treading water and not getting going forward. That’s part of that process as well. So it felt good once we sat in Fascination Street Studios, when we heard kind of like the mix for the first time and we started talking about it. And me and Johan and Martin were like, yeah, finally, like now we hear the complete picture. And now we understand what we have actually done, you know. And I felt fantastic. And that’s both a relief, you know, because, yeah, it didn’t suck. And it’s also kind of like this joy that, yeah, it surpassed all of our expectations. You know, the sum of all of these parts became something else entirely, you know, because you don’t think about it when we’re recording. And the way that we write a record is like we try to kind of just focus on the performances and never about the whole grand thing, because we know that that’s going to come together eventually anyway. So it’s tough, but and it doesn’t get any easier. And for sure with this new one, of course, like there were other challenges, you know, like it’s only Martin and Johan who’s written these songs, except for the two songs that Nicholas and Fredrik wrote. So that was a big departure as well.

And talking about the new album, I think every listener that enjoys Dark Tranquillity music anytime can find music to enjoy. The more classic and fast listeners with, for example, “Unforgivable” and “Enforced Perspective” or most, I don’t know, who are searching for the most experimental stuff with songs like “Not Nothing” or “One of Us is Gone”. Are you agree?

Yeah, yeah, I think so. I mean, that’s part of the idea when we kind of started to make plans for the album. Like we need diversity. We want to do all the things that we like to, but also kind of make it cohesive and fit together. So that was a challenge. You know, some songs that Johan had written were just really fast death metal, you know, violent songs. But we somehow had to kind of make them work into the album. And Martin wrote some more electronic stuff at first and more rhythmic. And then, you know, you kind of conform it. So one of the hardest part was to kind of make sure that the album stuck together and had this kind of journey through it, but also like a cohesive one, you know, and not just very different songs, you know, that it’s just too diverse. But I think it just came together. And at the end, we were sitting there going like, should we take some songs out? Because normally we record more stuff than we need. And some songs end up as bonus tracks and stuff. But we couldn’t take anything out. And we felt like all the songs were kind of a part of the whole experience of the album. So we just put everything in and that felt great, even though our record label strongly advised against it. But we just couldn’t, we couldn’t let any song go basically.

One of the things I appreciate about most rock and metal bands is that they still rely on their releases appearing as albums. Not single tracks individually, although there’s more and more of that. That gives you an idea of the band’s momentum creatively, personally and what they’ve wanted to capture in that work as a whole. I see it more and more as a treasure in a world that tends towards single songs.

I know what you mean. I mean, that’s what I, you know, that’s part of what I’m missing, of course, you know, that waiting for an album, maybe you saw one song on MTV or you heard something on the radio. And then of course, you run out and buy the album or you listen to it in the record store, you know, you put your headphones on and, you know, that was amazing. And yeah, those records were treasures because you paid a lot of money for them. And you didn’t know if it was good enough, you know, or good or bad. And you had to take it home to listen to it and kind of make sure that your purchase was a good one, you know. So, I mean, I bought records that I listened to 10 times before I realized how good they were, you know. And you don’t do that anymore. You just put something on them, you know, title of Spotify and then throw it away. So it’s more disposable and that’s sad. And also it’s weird, of course, I don’t like releasing singles like this, you know, it kind of takes away a little bit of the mystique of an album. And the way that I, when I wait for an album, you know, by a band that I love, I go, I listen to the first single just to make sure that it’s, you know, in the right path and to go like, oh, fuck, yeah. Okay, cool. Fine. And then I won’t hear another song until the album comes out and I’ll buy it on day one and I, you know, start listening to it. So I tried to kind of at least in my mind, recreate that vibe for myself. But yeah, these are different times and, you know, you have to feed, you know, this algorithm as they say, you know, to make sure that people stay kind of focused and listen, listening to the digital platforms because that’s, that’s what most people do.

I would like to know your opinion about the fact that it has always been said that rock and metal is a music that invites rebelliousness followed by young people to feel different. Nowadays at concerts you see more people in their 40‘s and 50’s than anything else. Where is this going?

It is, it is cool that it’s, it’s transcended. Like it’s, it’s not just, yeah, people being rebellious or like, yeah, you want to rebel against your, whatever it might be. But yeah, I’m happy to see, see that it kind of spans generations. So of course it’s people who got into it, you know, when, when they were younger and you’re, you’re still loving it much like I do. But, but also I, I, I meet a lot of people that they go like, yeah, I just discovered you guys, you know, a couple of years ago, I never used to listen to this heavy music. I’m an old school heavy metal guy, whatever. And they’re, you know, in the forties or fifties or something. And that is really cool. Like, and I, you know, I used to think that, you know, you, you kind of stick to your fan base and like, you don’t on purpose, try to reach out too much because that’s what these poster bands that, you know, who you read about did. But for us, I mean, I, I, I love to see how, how diverse an audience could be. And you can attract very different kinds of people, you know, all ages and, you know, and all over the world too, which is crazy still to this day to me, but it’s good to see.

Returning to the album. I read that you spend a lot of time producing the album and maybe it is because you work with an orchestra in some songs. Tell me a little bit about this, please.

Yeah. I mean, the thing is we, we, we record in Martin Bransfield studio and it’s here in downtown Gothenburg. And we, what I said, four or five or five albums, at least we recorded there. And it’s so easy and it’s so kind of comfortable to just take a walk, go down to the studio, meet with Martin there, and then we work on something for a while, you know, and then Johan who lives in Malmo, he comes up and he stays there for, for a couple of days or a week and we just keep working, you know, and just try to kind of, so we do this long pre-production and that’s basically the bulk of the, of the time that we spent for the, of the album, just writing and, and kind of pre-producing the, the entire album and make sure that everything is there, kind of form this kind of playbook for, for what the album should be. And when we run with that, we go like, all right. Now we record everything properly, you know, and then that becomes the album.

So it’s, it’s a, it’s a really long process and it’s sometimes, yeah, you, you bump up against the wall, you have no idea where you’re going to go, you, you question everything, but, but it’s, it’s great to work like that. I mean, we found a way years, years ago where this is how we like to kind of go into an album because it’s, it gives us time to reflect on it and, and listen to it and, and kind of sometimes just get away from it for a few days or weeks, and then you go back and listen to it again, you realize that, okay, everything we’ve done is horrible. Let’s do it again, that kind of thing too. So nothing is kind of left to chance. And of course we are, you know, hopeless stickers for, for detail and make sure that every single thing has to be right. And Martin is, is a great kind of producer in, in, in that where he like, he leaves nothing to chance and he wants to be there for every single recording, every single note, every singletone, voice, word, he makes sure is, is right where he wants it to be. Otherwise nothing will happen. There would be no album. So, so it’s long, it takes forever, but it’s always worth it.

And in a way back to normality… I remember when we talked about the release of Moment that because of the pandemic a lot of bands had recorded separately at home or in different studios.

Yeah. And it is, yeah. And also like, and we get started early and then, you know, then go for a, for a tour or something like that, or a couple of shows. And then you come back and yeah, it’s just, it’s, the studio is always there, which is fantastic.

The album is mixed by Jens Bogren and it’s obvious, but every recording that touches Jens sounds perfect. It’s incredible.

It really is. I mean, I think he’s just getting better too. I mean, he’s such a, he listens so carefully and he has this kind of musical ear that he listens, you know, he listens to the stuff that matters to the song. So sometimes, you know, we send all our files to him and, you know, there’s 200 keyboard tracks and there’s tons of guitars and all kinds of stuff. And he just goes like, he finds the right thing. And it’s like, this is important. And sometimes it’s things that we haven’t thought of, or sometimes it’s just absolutely right. And it just fits so well with our, how we imagine it to sound. And yeah, he’s amazing. And yeah, I’ve spent a lot of time in Fascination Street this year. I’ve recorded one album there and mixed two. So it’s a good thing. And I mean, and now he’s recording like, he’s become kind of the new, what Studio Fredman used to be in the 90s here in Gothenburg. Every band was there. I was there recording vocals for Cemetery Skyline and mixing Dark Tranquility at the same time and also mastering the first single at the same time. So using three studios at the same time. And those days, during that time, Mike Amott and Joey Concepcion from Arch Enemy were there recording guitars immediately after Jens left so they can record guitars. And then whenever I stopped playing, Jonas from At The Gates came in to put on bass for the new At The Gates album. So a lot of things, very cool things happened at the same time in that studio. It was good times. And it felt just like it felt like in 94 in Studio Fredman here in Gothenburg with In Flames and At The Gates, kind of like interchanging. Like, okay, we go in for one week to record an album, the other bands come in, same studio.

Now that you’re talking about this activity. You have been working during all your career with a lot of projects and bands. Obviously Dark Tranquility are your main band, but you’re very restless musically. Now, for example, with The Halo Effect, I guess it’s difficult to have time for all. I imagine that you have a very complicated schedule…

Well, I have it on my computer, but yeah. No, but I think right before the pandemic, I kind of realized or I started to devote way more time to writing and I stopped working too much elsewhere. And so I ended up kind of just working on stuff and writing and I really enjoyed it and started recording at home way more than I had before. And at the same time, we went into the recording for Moments or the pre-production for a moment. And during that time, I love doing this. I love doing this without the stress that I always have. And whenever I had extra time, I was kind of like, okay, now we can work on something else. And then when we started talking about studying Halo Effect, it was kind of interesting and fun, but a crazy idea. And I thought that’s never going to happen because I won’t have time. And same with Cemetery Skyline. Yeah, we can work on stuff. And then of course, during the pandemic, there was endless time and we could do whatever. So that’s when we did bulk of the work. And that was just a way to pass the time, but also kind of connect with the guys I normally see out on tour, but I never got to see now. So it kind of served as a way to deal with the pandemic in a way. But now it’s a lot of work, but it’s fun. I appreciate it. I’ve learned so much just by kind of delving into everything concerning four bands basically.

By the way, I have to ask because if not, I guess some reader killed me about next steps with Halo Effect.

Well, it’s coming. As soon as the DT album is out, we start kind of the promo thing for the new Halo Effect album. And it’s been done for a while now. So I’m really excited. It sounds awesome. It’s way better than, in my opinion, than the first. It’s just more confident and super, super great. So I’m really, really excited. But it’s a matter of just getting like, okay, one album first, and then we start the campaign for the next.

Are you surprised by the reaction of the people with the band? Because in my opinion, you have a very good response.

Yeah, it was fantastic. It’s mind blowing, actually. I mean, we knew people would probably like it because we thought it was great. And Nicholas writes some killer tunes and Jesper is amazing. So it wasn’t, but it was still a surprise because we didn’t know. Maybe people thought we were just some leftovers or something like that from another band. And it was weird doing it, but very, very cool. And so the whole part is kind of like matching those schedules with tours and stuff, but I’ll manage. It’s going to be okay. I’m excited. So next time we talk, we talk about that album. It’s going to be cool.

On many occasions I have heard it said that The Halo Effect is what In Flames should have been at some point.

I mean, and of course, people miss what Jesper did and his kind of influence. For us, it’s not really about that, but it’s really about kind of like going back to what we liked when we started playing music, having fun with that and kind of taking all the experience that we had. But now kind of like sounding more, if we had started a band back then, it would be different, of course, but it’s just taking it back a little bit to the mid-90s, which is super fun.

By Albert Perera

Live After Death tuvo la culpa de todo y tantos años después aquí seguimos. Si hay algo que me gusta más que escuchar música es hablar sobre ella y difundirla… y en ello estamos durante un cuarto de siglo.

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