Ya no sorprende que, aquello que comienza como un proyecto sin excesivas pretensiones acabe siendo una banda sólida con una propuesta más que personal. Era en 2013 cuando la leyenda de Candlemass Leif Edling puso en marcha Avatarium para dar rienda suelta a caprichos musicales. Ahora son la vocalista Jennie-Ann Smith y el guitarrista Marcus Jidell, quienes forman matrimonio tanto musical como afectivo, los que impulsan la banda. Editan su sexto disco, Between You, God, The Devil & The Dead, y para hablar de ello llamamos a Estocolmo para hablar con Jennie-Ann.
Castellano
Hola Jennie-Ann, un gusto volver a charlar para este nuevo trabajo. ¿Mucho frío en Estocolmo?
Hola… El típico con ese vientecillo y la nieve. Me encantaría estar en Barcelona.
No creas, precisamente estos días casi está helando en la costa.
¡¡Vaya!!, pues hace más frío que aquí jajaja
Bien, recuerdo que cuando charlamos para Death, Where Is Your Sting? me comentaste que lo habíais compuesto al completo tú y Marcus contando solo para un tema con Leif. ¿Cómo ha sido esta vez?
Bueno, esta vez, Marcus y yo escribimos todo el álbum juntos. Así que, por supuesto, puedo entender que la pregunta surge si Leif está involucrado. No está involucrado como compositor, pero probablemente en espíritu. Quiero decir, hemos trabajado mucho juntos con Leif. Y por supuesto, Marcus todavía lo hace. Trabaja junto a Leif en la producción de los álbumes de Candlemass. Y de hecho se reunirá con Leif esta misma tarde. Pero Leif no trabajó en este álbum con nosotros. Lo hicimos juntos, Marcus y yo.
Me gustaría expresar mi opinión sobre los tres últimos álbumes. Empecé a prestar más atención a vuestra música con The Fire I Long For. Ese álbum es genial. Tiene estas raíces doom, pero con esa atmósfera especial y la nostalgia que está muy presente. Con Death, Where Is Your Sting? y este nuevo Between You, God, the Devil and the Dead creo que vuestra música se vuelve muy, muy personal. Rock con fuertes raíces doom sin perder esa atmósfera, pero buscando nuevos horizontes con estos elementos doom y metal. ¿Estás de acuerdo?
Este disco, Between You, God, the Devil and the Dead, estaba terminado a principios de verano. Por razones técnicas, el lanzamiento se ha retrasado. Se suponía que iba a ser en noviembre, pero ahora es enero. Así que he tenido algo de tiempo para apartarme del álbum. Y cuando lo escucho, por supuesto, pienso que vuelve bastante a las raíces, siendo un álbum bastante basado en riffs u orientado a los riffs. Es interesante, porque compusimos gran parte del material al piano y luego lo pasamos a la guitarra. Así que creo que es personal, pero de algún modo vuelve a las raíces.
Para mí, este disco forma parte de una especie de trilogía con los dos precedentes, porque es diferente cada álbum, la música, la atmósfera… todos los elementos… pero tienen sentido juntos, tengo esta visión de que es como una unidad. No sé por qué…
Qué interesante. No he pensado en ello de esa manera… una trilogía, pero seguro que podría ser. Es involuntario. Y, por supuesto, es la trilogía de nuestras vidas o nuestra relación y cómo ha evolucionado nuestra vida y también, por supuesto, de cómo Avatarium nos ha afectado y la forma en que pensamos sobre la vida y la música, ahora está ahí fuera para que todo el mundo lo oiga y escuche pudiendo preguntar, ¿qué está pasando con Marcus y Jennie Ann? Y ahí está.
Creo que es interesante e intrigante. Y hay una especie de hilo conductor en medio de todo esto. Diría que ahora, cuando escribimos música, nos encontramos automáticamente, casi automáticamente, en el paisaje de Avatarium en lo que respecta al sonido. Y por supuesto, en el primer álbum y en el segundo, creo que tuvimos que hablar más sobre si esto encajaba con la banda. Porque nos encanta la música en general, y ambos tenemos gustos musicales muy amplios. Escuchamos muchos tipos de música. Pero ahora creo que tenemos, quiero decir, sabemos que Avatarium tiene su sonido único, y sabemos cuál es. Cuando escribimos, escribimos juntos, y es para Avatarium, el sonido está ahí.

Y quizá esa sea la razón de la diversidad del álbum, porque has mencionado escuchar mucha música. Hablando de canciones, hay temas más doomy como la primera, “Long Black Waves”, “I See You Better in the Dark” es quizás sonido de los 70, o “Being With the Dead”, una de las canciones más duras. ”Not from the Undergone”, una de las más, creo, originales con ese toque oriental. Ciertamente, esta vez probáis sonidos y elementos nuevos.
Sí, también creo que nos hemos centrado bastante en lo que nos gusta tocar en directo. Y después de esta cantidad de tiempo, más de 10 años haciendo esto, sabemos lo que nos gusta tocar en vivo, y lo que nos provoca, lo sé como compositora, sé qué tipo de melodías o frases me gusta cantar e interpretar en vivo. Creo que lo teníamos muy presente al componer este álbum. Queríamos trasladarlo fácilmente al directo y creo que este álbum lo consigue. Vamos a dar una pequeña fiesta de presentación aquí la semana que viene, y hemos ensayado sólo el nuevo material. Y se nota al instante que está escrito pensando en el directo, funciona muy bien.
Escuchando el disco un par de veces… cada vez descubro nuevos elementos, sonidos o algo en lo que no había reparado las veces anteriores y que demuestra que hay mucho en lo que escarbar.
Sí, hay mucho. Me alegra oírlo. Hay mucho que explorar, y puedes estar escuchando el disco y notar algo nuevo y emocionante cada vez. ¿Y qué es eso? No lo escuché la primera vez. Así que, de nuevo, hemos empezado a recibir críticas, y son, por lo que he notado, geniales. Obtenemos estas altas puntuaciones en las calificaciones y así sucesivamente. Pero también he leído que, bueno, como sé, nuestra música puede percibirse como un poco exigente, pero tiene esta cualidad de que cuando te metes en ella, abre un montón de puertas musicales emocionantes. Experimentas cosas nuevas al escucharla una y otra vez.
Una de las cosas que me sorprendió en cierto modo es el sonido de la batería. Porque hoy en día, en la escena del metal, creo que la batería está sobreproducida con mucha compresión. Y la batería de este álbum suena muy natural.
Sí, porque Marcus, como productor, está totalmente en contra y se opone a los triggers o a la compresión y tener ese sonido digital. Son muy orgánicos. Suenan tal como son tocados, y son tocados por un excelente baterista. Nuestro batería, Andreas, es un batería fantástico, y sería una pena encajonarlo en este mundo digital. Pero sí, por supuesto, esto es hard rock, y la batería es muy directa. Y lo que sucede allí en cuanto al sonido es importante para todo el conjunto, por supuesto. Son muy orgánicos.
Una vez más, en mi opinión, hay que hablar de tu voz, porque tiene espacio y es uno de los elementos principales de vuestro sonido, creo. Es notorio en la mezcla, porque en realidad en la escena del metal, como he dicho, las guitarras y la batería se comen a los cantantes en la mezcla en muchas ocasiones. ¿Qué opinas del tratamiento de tu voz esta vez?
Creo que hay muchas razones para ello. En primer lugar, gracias por darte cuenta, porque nos esforzamos mucho por encontrar un equilibrio orgánico. Y Marcus es muy meticuloso con los sonidos y la calidad. Y claro, cuando pienso en esto, por supuesto, también depende de las composiciones y de cómo está escrita la música, y por quién está escrita. Escribo las líneas, y las melodías junto con Marcus o yo sola. Y tengo mis voces en mente cuando lo hago. Eso me da la suerte de esforzarme por conseguir los matices y el brillo al utilizar todo mi rango vocal. Además, escribir toda la composición me permite influir en los arreglos.
Y hoy en día, como has dicho, hay tantas frecuencias que luchan entre sí. Y hay tanta compresión. No hay aire, no hay dinámica, sólo ese tipo de pieza plana que la mayoría de la gente escucha a través de los reproductores de MP3, y es muy limitado. Pero yo diría que tiene que ver con las composiciones y los arreglos, pero también con esos ideales sonoros que no me atraen. No me gusta ese sonido moderno ni quiero formar parte de él.
Es extremadamente importante para mí, y así ha sido desde el principio. No me conformaría con ser una cantante que presta su voz a algo, me importa cómo sueno, no sólo cómo canto, sino el sonido, el sonido del micrófono, y dónde me colocan en la mezcla y la masterización de toda la pieza. Como cantante, participo en cada paso del proceso, y creo que ha de ser así. Marcus es genial, empezó a cantar en un coro de niños cuando era pequeño, así que es muy consciente de la voz y de su capacidad, él mismo es un gran cantante. Eso también es una suerte para mí. Le importa cómo sueno o cómo suenan las voces.
Y una cosa más que es importante hablar aquí es el autotune. No tengo ninguna estadística o estudios para respaldar esto, pero supongo que incluso con esos cantantes muy hábiles, autotune está ahí, porque es un ideal de sonido hoy en día, y creo que eso es muy malo. No se llega a escuchar una voz humana y cómo suena realmente cuando se utilizan este tipo de dispositivos técnicos. Así que el autotune es perjudicial tanto para el cantante como para el oyente.
Incluso matando el sentimiento por no hablar de la dinámica.
Así es. Y pienso mucho en esto. Tenemos un hijo de seis años. Y la música moderna que oyes en la radio, todo lo que escuchas ahora es autotune. No se oye una voz natural. Creo que eso daña el oído o el saber cómo suena una voz y con el tiempo y más adelante usar la voz entonando. Es preocupante.
¿Y qué hay de las letras? Recuerdo que mencionaste que para el álbum anterior fue un reto aterrador…
Yo siento lo mismo. Eso no ha cambiado mucho. Pero siento un gran respeto por el arte, un gran respeto por los maestros que nos han precedido. Y creo que eso es bueno. El proceso creativo puede ser alegre, pero muchas veces es desalentador. Y yo soy una persona ambiciosa. Quiero, por mi propio bien, que sea significativo. Y quiero hacerlo lo mejor que pueda como compositora e intérprete, por supuesto.
Recomiendo a todo el mundo que escuche las letras, porque sólo los títulos son… casi poesía.
Bueno, gracias. Es esa parte del proceso de hacer música, y hablar con gente que te ha escuchado, que te hace leer las letras y es bastante increíble. Me gustaría estar ahora en el otro lado, entrevistándote. ¿Qué te parece? Me resulta difícil no hacer preguntas sobre ello. Pero sí, creo que es difícil escribir buenas letras. Llevo un cuaderno con ideas y pruebo cosas, escribo cosas una y otra vez. Es decir, es y puede ser poesía, pero la letra combinada con la música es mucho más complicada, porque no es sólo contar historias y abrir nuevos mundos a la gente. También tienes que ser capaz de vocalizarlo de una buena manera. Y es música rock, así que debe tener un borde y una actitud que encaje.

¿Cuál es el secreto Between you, God, the devil, and the death? (NOTA-Título del disco Entre tu, Dios, el Diablo, y la muerte)
Sí, ¿qué es? Esa es la pregunta. ¿Cuál es el secreto? Es un tema interesante, y es la cuestión de la necesidad de llevar secretos, lo que probablemente todos hacemos, y por qué algunos secretos son lo que consideramos secretos insoportables o indecibles que tendemos a rehuir hablar de ello y compartirlo. Y si lo hacemos o cuando finalmente lo hacemos, tendemos a darnos cuenta de que no era tan aterrador, dañino o lo que sea que pensáramos antes. Ese es un tema que me interesa mucho. Es algo que probablemente se pueda trasladar a tu vida. Tal vez lleves esos secretos que crees que son demasiado vergonzosos para abordarlos o hablar de ellos, o pueden ser pequeños o de mayor importancia para ti.
Esa es la belleza de las letras en una canción, la interpretación… Antes hemos mencionado los directos. No sé cuantos conciertos podéis llegar a hacer al año o para un disco pero alguna banda como Aaron de My Dying Bride me comentó en una ocasión que prefieren no hacer muchos por el desgaste incluso físico que les acarrea y también para que sea algo especial y casi raro.
Sí, bueno, creo que conserva cierta magia. Pero en nuestro caso, creo que si nuestras vidas y las condiciones de las giras hubieran sido diferentes, no sé si habríamos elegido otra cosa. Y sinceramente, creo que hemos dicho que no a muchas ofertas a lo largo de los años porque no hemos podido. Pero si evalúo eso, obviamente, todavía estamos casados. Nuestro matrimonio funciona. Seguimos siendo creativos. Escribimos música juntos. Tenemos un hijo. Y todavía, siento un mayor anhelo de estar en el escenario que en mucho tiempo. Así que, obviamente, las decisiones que tomamos nos han mantenido inspirados.
Recuerdo que la última vez hablábamos de que nunca habéis tocado en España. Y seguimos en la misma situación…
Sí. Pero en realidad, nos han ofrecido tocar en Barcelona en el gran festival que tenéis ahí. No sé si ya es público. Sí, este año.
No en el momento que estamos hablando…
Hemos recibido la oferta. Tenemos nuestra agencia de reservas en Alemania que la recibió. Hemos aceptado y ya veremos qué pasa. Así que tal vez no deberíamos anunciar esto antes de esto. O tal vez deberíamos. Al menos nos han ofrecido venir a tocar. Y nos encantaría.
Pues esperemos que se materialice y nos vemos allí. Gracias por tu tiempo.
Por supuesto, gracias a ti y así podemos mantener el contacto.
English
Hi Jennie-Ann, nice to talk with you again. I remember you mentioned when we talked for Death, Where Is Your Sting? that you and Marcus composed most of the album and Leif just co-wrote one song. What about this time?
Well, this time, me and Marcus wrote the whole album together. So, and of course, the question whether, I can understand that the question comes up if Leif is involved. And he’s not involved practically as a songwriter, but probably in spirit. Because, I mean, we’ve worked so much together with Leif. And of course, Marcus still does. He works together with Leif in producing Candlemas albums. And he’s actually meeting Leif this very evening. But Leif did not work on this album together with us. We did it together, me and Marcus.
Just to have the big picture, I would like to express my opinion about the last three albums. Because I started to take more attention to your music with The Fire I Long For. This album is great. It has these doomy roots, but with this special atmosphere and nostalgia that it’s in all of your albums. With Death, Where Is Your Sting? And this new one Between You, God, the Devil and the Dead I think your music becomes very, very personal. This rock doomy without losing this atmosphere, but searching new horizons with these doom and metal elements. Are you agree with it?
Actually, when I listen to this, Between You, God, the Devil and the Dead, it’s because it was finished early summer. And now because of technical reasons, the release is delayed. It was supposed to be in November, but now it’s January. So I had some time apart from the album. And when I hear it, of course, I think it’s quite much back to the roots, being a quite riff-based or riff-orientated album. So which is interesting, because we composed a lot of the material on the piano and then converted that to guitar. So I think it’s personal, but still it’s somehow back to the roots.
For me, this one with the two previews, I don’t know if you agree, but it’s kind of a trilogy, because it’s different each album, the music, the atmosphere, all the elements but make sense together, I have this vision that it’s like a unit. I don’t know why…
That’s so interesting. I haven’t thought about it in that way of being a trilogy, but it sure could be. It’s unintentional. And of course, it’s the trilogy of our lives or our relationship and how our life has evolved and also, of course, of how Avatarium has affected us and the way we think about life and music, and now it’s out there for everyone to hear it and listen to, oh, what’s going on with Marcus and Jennie Ann? And there it is.
I think it’s interesting and intriguing. And there is this sort of thread course in the middle of all this. And I think now when we write music, it’s we automatically, almost automatically, find ourselves in the Avatarium landscape concerning sound. And of course, on the first album and on the second, I think we had to talk more about does this fit Avatarium? Because we love music in general, and both of us have very broad musical tastes. We listen to a lot of different kinds of music. But now I think we have, I mean, we know what Avatarium has its unique sound, and we know what that is. And as we write, we write together, and it’s for Avatarium, it’s just the sound is there.

And maybe that’s the reason, because you mentioned listening to a lot of music. The diversity of the album, for example, because talking about songs, there’s songs more doomy like first one, Long Black Waves, I See You Better in the Dark is more maybe 70s sound, or Being With the Dead, one of the hardest songs, Not from the Undergone, one of the more, I think, original with this oriental touch. Certainly, you try new things, sounds and elements this time.
Yeah, and it’s, you know, also I think we’ve been quite focused on what we like to play live. And after this amount of time, more than 10 years of doing this, we know what we like to play live, and what triggers us and makes, I know as a songwriter, I know what kind of melodies or phrases that I like to sing and perform live. And I think that we had that very much in mind writing this album. We wanted to easily translate to the live scene. And I think this album really does that. We’re having a small release party here next week, and we rehearsed for that, just the new material. And you feel it instantly that this, it’s written very much with the live performance in mind, and it works very well.
And listening to the album a couple of times… every time I discover new elements, sounds or something that I did not notice previous times and proves there’s a lot to discover.
Yeah, there’s a lot. I’m glad to hear that. There’s a lot to explore, and you can be listening to the album, and notice something new and exciting. And what’s that? I didn’t hear it the first time. So again, we’ve started to receive reviews, and they’re, as far as I’ve noticed, great. We get these high scores in ratings and so on. But I also read that, well, as I know, our music can be perceived as a bit demanding, but it has this quality that when you get into it, it opens a lot of exciting musical doors. You experience new things as you listen again and again.
And one of the things that surprised me in some way is the drum sound. Because today, in the metal scene, I think drums are overproduced with a lot of compression. And the drums in this album sound very natural.
Yeah, they are. Because Marcus, as a producer, is totally against or opposed triggers or compression or having that digital sound. They’re very organic. They sound as they’re played, and they’re played by an excellent drummer. Our drummer, Andreas, is such a fantastic drummer, and it would be a shame to box him in this digital world. But yes, of course, this is hard rock, and the drums are very upfront. And what happens there sound-wise is important for the whole sound, of course. And they’re very organic.
Once again, in my opinion, I have to talk about your voice, because it has a space and is one of the main elements of your sound, I think. It’s notorious on the mix, because actually in the metal scene, as I said, guitars and drums are eating the singers in the mix, usually. What do you think about the treatment of your voice this time?
Well, I think there are many reasons for it. First of all, thank you for noticing, because we put a lot of effort into finding an organic balance. And Marcus is so meticulous with the sounds and the quality. And of course, when I think about this, of course, it also depends on the compositions and how the music is written, and by whom it’s written. And I write these lines, and I write the melodies together with Marcus or by myself. And I have my vocals in mind when I do that. And that makes me fortunate to strive for where I have the overtones and the brilliance and to use my full range. And also writing the whole composition enables me to also have an impact on the arrangements.
And nowadays, as you said, there’s so many frequencies that are fighting each other. And there’s so much compression. And there’s no air, and there’s no dynamics, just this sort of flat piece that most people listen through, so MP3 players, and it’s very limited. But I would say it has to do with the compositions and the arrangements, but also the sound ideals that doesn’t appeal to me. I think I don’t like when it sounds like I wouldn’t be interested in being part of that modern thing.
So I think it’s extremely important for me, and it’s been that way from the beginning. I wouldn’t be satisfied with just being a singer that would lend my voice to something I care about what I sound like, not only the way I sing, but the sound, the microphone sound, and where I’m placed in the mix and the mastering of the whole piece. So as a singer, I’m involved in every step of the way, and I think you have to be that. I mean, Marcus is great, he started out as a singer in a boy choir when he was a child, so he is very aware of the voice and the voice capacity, and he’s actually a great singer himself. So that’s also fortunate for me. He cares about what I sound like or what the vocals sound like.
And one more thing that’s important to talk about here is I think it’s autotune, which is even, I don’t know about these modern productions, but I’m guessing here, I haven’t got any statistics or studies to back this up with, but I’m guessing even with these very skilled singers, autotune is in there, because it’s a sound ideal nowadays, and I think that’s very bad. You don’t get to hear a human voice and what it actually sounds like when you use these sort of technical devices. So autotune is damaging for both the singer and the listener.
Killing the feeling and, of course, the dynamics.
It does. And I think about this a lot. We have a six-year-old son. And the modern music you turn on the radio, everything you hear now is autotune. You cannot hear a natural voice. And I think that damages the hearing or knowing what a voice sounds like and how to also eventually and later on to use the voice and to intonate. And so, yeah, that’s concerning.
And what about the lyrics? I remember you mentioned that for the previous album it was a terrifying challenge…
I feel the same. That hasn’t changed much. But I have huge respect for the art, huge respect for the masters gone before. And I think that’s probably a good thing. And the creative process can be joyful, but many times it’s daunting. And I’m an ambitious person. And I want, for my own sake, I want it to be meaningful. And I want it to be the best I can as a songwriter and as a performer, of course.

I recommend everybody listen to the lyrics, because only the titles are, you know, “Long black waves”, “I see you better in the dark”, “Lovers give a kingdom to each other”, “Being with the dead” or “Until forever and again”. It’s almost poetry.
Well, thank you. It’s, well, it’s this part of the process of making music and talking to people who have listened and who make you read the lyrics is pretty amazing. And I would like to be on the other side now, interviewing you. What do you think? And so it’s difficult for me not to sort of ask questions and so on. But yeah, I think it’s difficult to write good lyrics. And I keep a notebook with ideas and try things and write things over and over again and so on. I mean, it is and it can be poetry, but lyrics combined with music is much more complicated, because it’s not just telling stories and opening new worlds to people. It also has to be able to vocalize this in a good way. And it has also, it’s also rock music, so it has to have an edge and an attitude that fits.
Which is the secret “Between you, God, the devil, and the death”?
Yeah, what is it? And that’s just the question. What is the secret? And it’s a topic that it’s handling or a topic that I’m interested in, and that is the question of the necessity of carrying secrets, which we probably all do, and why some secrets are what we consider some secrets so unbearable or unspeakable that we tend to shy away from talking about it and sharing it. And if we or when we eventually do, we tend to notice that it wasn’t that scary, damaging, or whatever we thought before. And that’s a topic that interests me a lot. This is something that probably can be translated into your life. Maybe you carry these secrets that you think are too ashamed to address or talk about, or they can be small or they can be of bigger importance to you.
That’s the beauty of the lyrics in a song, the interpretation… That’s the beauty of the lyrics in a song, the interpretation… Earlier we mentioned the live shows. I don’t know how many concerts you can do a year or for an album but some band like Aaron from My Dying Bride once told me that they prefer not to do many because of the physical wear and tear it causes and also to make it something special and almost rare.
Yeah, well, it definitely keeps some kind of magic to it, I think. But in our case, I think if our lives and the conditions around touring had been different, then I don’t know if we would probably have chosen differently. And honestly, I think that we’ve said no to so very many offers through the years because we haven’t been able to. But if I evaluate that and look at it, obviously, we are still married. Our marriage is functioning. We are still creative. We write music together. We have a son. And we still, I feel a greater longing to be on stage than in a long time. So obviously, the choices we made have kept us inspired.
I remember we were talking last time about the fact that you’re never playing in Spain. And we are still in the same situation.
Yeah. But actually, we’ve been offered to play in Barcelona and the great festival you have in Barcelona. So I don’t know if it’s public yet. Yeah, this year.
Not at the moment we are talking…
So we’ve gotten the offer. And I think we have our booking agency in Germany. So I think we’ve accepted. And so we’ll see what happens. So maybe we shouldn’t announce this before this. Or maybe we should. And at least we’ve been offered to come and play. And we would love to.
So let’s hope it happens and we’ll see you there. Thank you for your time.
Of course, thanks to you and so we can keep in touch.