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Michael Schenker: “Rudolf quería destruir mi imagen y hacer que la gente pensara que él es Michael Schenker”

Todo tipo de conmemoraciones y aniversarios se suceden en la escena del rock y metal. Los músicos no son ajenos a ello y siempre es oportunidad de rememorar y sacar provecho de ello a caballo de la poderosa nostalgia. Michael Schenker nos propone ahora recordar su paso por UFO con un disco de regrabaciones de aquellos temas con un sinfín de invitados. Charlamos con él, y una entrevista con Michael siempre es accidentada… empezando por el hecho que sólo las concede por línea telefónica convencional. Ni Zoom, ni Skype. Empezamos con la mala calidad de sonido y de comunicación que ofrece una llamada convencional.

Castellano

Hola Michael, ¿cómo estás?

Si, Michael al aparato. Bien por aquí, ¿qué tal tú?

Bien, dispuesto a hablar de este 50 aniversario de tu paso por UFO cuando hace un par de años hablamos en motivo del 50 aniversario de tu carrera. Parece que el 50 es un número recurrente en tu carrera en los últimos tiempos…

Sí, son 50 años, fue cuando tenía 17 años cuando volé a Londres y en el 73 grabé el primer álbum, Phenomenon, que salió en el 74.

Creo que lo mejor sería que en primer término nos comentaras de donde surge la idea de hacer este álbum.

Bueno es el 50 aniversario y ya sabes que es un motivo de celebración.Quería aprovechar la oportunidad después de 50 años de remasterizaciones de Strangers in the Night o cualquier álbum de UFO en el que estuviera involucrado y del que no hay información. Es solo un remaster con el nombre UFO y el nombre de la canción pero no hay información sobre quiénescribió los temas. Así que quiero aprovechar esta oportunidad para reeducar a la gente que puede haber olvidado ese período de hace 50 años o para educar a los recién llegados que son muchos probablemente en todo el mundo, que no tienen o tienen poca información sobre lo que pasó hace 50 años. Las canciones de Strangers in the Night están escritas por mí todas y esas son las canciones que elegí con la excepción de “Too Hard to Handle” que dediqué a la memoria de Paul Raymond y Pete Way.

Rescatar aquello para los nuevos rockeros, vaya…

Sí, y ya sabes, mucha gente, muchas bandas… bueno de todos modos es definitivamente muchas nuevas generaciones en realidad tal vez incluso como dos, tres, cuatro nuevas generaciones si pensamos en que son cada diez años, pero es bueno informar y educarlos sobre que realmente es y dar una idea de lo que realmente sucedió.

La lista de invitados es impresionante. ¿Cómo has conseguido cuadrarlo todo para que puedan participar y lo hagan? La agenda de estos músicos no debe ser fácil.

No, no creo que sea complicado, pero ya sabes que eso es más la confianza que hay entre nosotros. Mi co-productor e ingeniero, es su trabajo averiguar cómo hacer funcionar todo. Hoy en día es muy diferente a lo que solía ser hace 50 años. Quiero decir, hace 50 años… Es un poco similar a montar en un carro con un caballo en lugar de conducir un coche. Hoy conducimos un coche, no vamos en un carro con un caballo. Hay una nueva forma moderna de abordar la grabación, la parte técnica de la grabación en la que no estoy realmente involucrado, sólo estoy involucrado en tocar mi música, en tocar la guitarra. Fue un proceso paso a paso para encontrar a la gente, los amigos que querían participar en este 50 aniversario de mis años con UFO y de alguna manera vino de todas partes de diferentes maneras como cuando me encontré con Stephen Percy en el crucero Monsters of Rock y me saludó: “Michael te queremos” y le dije “hey Stephen por qué no cantas en mi disco de UFO”. Me encontré con Dee Snyder en un premio en Gales y me dijo que era un gran fan de UFO y le pregunté por qué no cantaba en mi disco. Entonces cuando Slash vino a nuestro estudio en Frankfurt nos dijo: “oh le estaba diciendo a Axl que voy a hacer la obra de “Mother Mary” y Axl dijo: “oh quiero cantar una canción y así Axl en realidad terminó cantando tres canciones “Only you can rock me”, “Too hard to handle” y “Love to love” pero no estaba contento con “Only you can rock me” y “Too hard to handle” así que sólo se centró en “Love to love” e hizo una versión fantástica. Así que todo fue paso a paso, algunas ideas vinieron de la compañía discográfica. Michael Frost tenía muchas ideas y al final, paso a paso, todo fue cuajando.

¿Te hicieron alguna petición más sobre cantar en algún tema en concreto y sugerirte grabar algún otro?

No lo sé, porque Michael Frost hizo todas las llamadas, habló con toda la gente y hay que preguntarle cómo lo hizo a él.

Puede haber alguien que piense que esos temas están bien como están y que no era necesario regrabarlos. ¿Qué le dirías a esa gente?

Si, ya lo expliqué. Me refiero a que es el 50 aniversario, todos los remasters tienen falta de información y por eso lo estoy celebrando con amigos y fans. Es el 50 aniversario y estoy aprovechando la oportunidad para reeducar o educar a los recién llegados de lo que pasó en el pasado, quién escribió las canciones, quién es UFO etc etc… porque no hay información sobre remasters y eso es todo y estoy celebrando.

Haber grabado estos temas de nuevo supongo que te trae recuerdos de aquellos tiempos. ¿Me dirías una buena y una mala decisión que tomases para tu carrera en aquel entonces?

Todo lo que he hecho en el pasado estaba destinado a ser y me trajo al lugar donde estoy hoy y soy feliz.

¿Y el disco que te trae mejores recuerdos?

La verdad es que no, depende del recuerdo que quieras, me acuerdo de estar en el estudio tocando el solo de “Sweet food” y subir las 30 escaleras del estudio Morgan cada vez que tenía que volver a escuchar si mi solo era bueno, subiendo y bajando las escaleras, me acuerdo… buah… probablemente podría estar hablando aquí durante cinco horas sobre lo que recuerdo.

Lo preguntaba porque siempre hay buenos y malos momentos en todo lo que hacemos…

No vivo de los recuerdos. No es para mí… “oh los buenos viejos tiempos se han ido”… Yo no voy así. Yo vivo el presente y disfruto del ahora, y mañana será el día siguiente con un nuevo entorno, un nuevo desarrollo, cada día es un desarrollo, así que acepto todos los desarrollos, todos los pasos, y si quieres llamarlo un mal momento o un buen momento, todos los momentos tienen que pasar para llegar a donde estamos hoy…

Ok, vamos a hablar del presente. ¿Estás pensando en nueva música para un nuevo disco? ¿Qué nos puedes contar?

Sí, en realidad he grabado tres discos: UFO, Msg y algo que se suponía que iba a ser instrumental acústico, pero que resultó ser un disco fantástico y es mi favorito ahora mismo junto con el de UFO. Empecé a grabar en junio del año pasado y terminé los tres discos en febrero de este año. Es el UFO my years, quiero decir el Michael Schenker my years with UFO, luego el segundo disco que grabé es un disco de MSG con Eric Rundell cantando la mayoría de las canciones. Algunas canciones fueron cantadas por Robin McCauley y otras por Michael Fox. Ese álbum se llamara o se llama Don’t sell your soul y el tercer álbum que se suponía que iba a ser un álbum instrumental acústico se llama Freedom of expression en el que puse mis canciones escritas, mis piezas instrumentales escritas. Instrumentales en las que Michael Fox seguía cantando. Melodías muy bonitas, entonces empezamos a desarrollar la idea y le añadimos la batería, Herman Raddle la estuvo tocando. Le agregamos todo tipo de cosas diferentes. Fue afinado a 432, que es la vibración del universo, en lugar de 440 que es lala forma habitual de afinación y que por cierto el Dark Side of the Moon también está sintonizado a 432. No te lo vas a creer cuando lo oigas, es bastante chocante, pero es fantástico.

Es genial que sigas siendo tan creativo con una carrera tan larga…

Porque es mi vida, me encanta.

Hace un par de años mantuvimos una entrevista con motivo del lanzamiento de “Immortal”. Aquel día me explicaste que no te habían acreditado la composición de la intro de “Holiday”, por ejemplo, y parte de “Coast to coast”. Me explicaste que fue un regalo para la banda.  Hace un par de meses tuve la oportunidad de hablar con Rudolph y le comenté esto, me dijo literalmente: “Michael tiene mucho talento y le quiero pero mezcla las cosas. Puede que sea uno de los mejores guitarristas del mundo pero no está preparado para estar en una banda”. ¿Qué opinas de estas palabras?

No entiendo lo que me dices, ¿cuál es la cosa en todo esto? Te diré algo, cualquiera que sea la opinión de los demás está bien, todo el mundo tiene opiniones pero yo tengo el hecho de que soy un artista y tengo mi propia visión. Y mi visión es la autoexpresión pura, así que para hacer autoexpresión pura tengo que expresarme como Michael Schenker, no otra persona, y por lo tanto necesito tener mi propia banda para cumplir con mi visión. Hace 50 años que no escucho música. Soy una persona totalmente diferente y una visión totalmente diferente a la que tiene mi hermano Rudolph, son totalmente lo opuesto a él. Estoy escribiendo muchas canciones porque es lo que me gusta hacer y le he dado a Rudolph mi composición para “Holiday”, el principio, y le he dado a Rudolph mi melodía de “Coast to coast” que había escrito. También le di a Rudolph mi diseño de guitarra en blanco y negro… ahora la pregunta es ¿por qué me pidió Rudolph que le consiguiera todo esto? la respuesta es obvia porque quería destruir o distorsionar mi imagen y hacer que la gente pensara que él es Michael Schenker y no yo, eso es todo.

Siempre estás tocando en directo y entiendo que las canciones de este disco y de UFO quizá tengan más presencia en los set-list a partir de ahora.

Estamos planeando hacer una gira mundial con “Michael Schenker my years with UFO”

Así acabamos una accidentada conversación en la que la línea telefónica no dejó que la comunicación fuera fluida pero, una vez más, genio y figura.

English

Hello Michael, how are you?

Yes, Michael speaking. Good over here, how are you?

Well, ready to talk about this 50th anniversary of your time in UFO when a couple of years ago we talked about the 50th anniversary of your career. It seems that 50 has been a recurring number in your career in recent times…

Yeah, it’s 50 years, that’s when I was 17 years old, when I flew over to London and in 73 I recorded the first album Phenomenon released in 74.

To start I think it will be great that you explain to our readers about the idea of doing this album.

Well it’s the 50th anniversary and you know that’s a reason to celebrate and I was also taking the opportunity after 50 years of remasters of that UFO Strangers in the Night album with no or any UFO album when I was involved, there’s no information anymore. It’s just a remaster with the name UFO and the name of the song but there is no information about who wrote the song. So I want to use this opportunity to re-educate people who may have forgotten over the period of 50 years or to educate newcomers, which is a lot probably around the world that has no or not much information about what happened 50 years ago, and so I you know and most of the songs on the Strangers in the Night which is basically a desktop are all written, the music all written by myself and those are the songs I picked with the exception of “Too Hard to Handle” which I dedicated to Paul Raymond and Pete Way in memory.

Rescuing that for the new rockers…

Yeah, and it’s, you know, many people many bands well… anyway it’s definitely many new generations actually maybe even like two, three, four new generations, if we think every ten years there’s a new generation, but it is good to inform, to educate them what it really is and how it started. Give them a little bit of an idea of what actually happened.

The list of guests it’s amazing. I guess it has been difficult because of the different schedules… How does it work for the recordings with all these people? How it works?

No I don’t think it’s complicated but you know that’s more microstrust. My co-producer and engineer he is, it’s his job to figure out how it works. Today it’s very different to what it used to be 50 years ago. I mean, 50 years ago it’s a bit similar to like riding on a wagon with a horse instead of driving a car. So today we’re driving a car, we’re not on a wagon with a horse. There is a new way and a modern way of dealing with the recording, the technical part of the recording which I’m not really involved I’m just involved in playing my music, playing guitar. It was a process step-by-step to find the people, the friends who wanted to participate on this 50th anniversary my years with UFO and it kind of came from all sides in different ways like I bumped into Stephen Percy at the Monsters of Rock cruise and he greeted me: “Michael we love you” and I said “hey Stephen why don’t you sing on my UFO record” and I bumped into Dee Snyder at an award in Wales and he expressed that he was a big fan of UFO and I asked him why don’t you sing on my record. Then when Slash came to our to the studio in Frankfurt he was telling us: “oh I was telling Axl that I’m going to do the play on “Mother Mary” and Axl said: “oh I want to sing a song and so Axl actually ended up singing singing three songs “Only you can rock me”, “Too hard to handle” and “Love to love” but he wasn’t happy with “Only you can rock me” and “Too hard to handle” so he just focused on the “Love to love” and he did a fantastic version. So, you know, it happened step-by-step, some ideas came from the record company Michael Frost had many ideas and eventually step-by-step it all came together.

Do you have any requests from these musicians anybody wants to sing a concrete song or to play in a concrete song?

I don’t know because again Michael Frost he did all the calling around he talked to all the people and you have to ask him how it ended up.

Could be anyone who thinks that these songs are perfect as it was and say… why recording again? What can you say to these people

Yeah I already explained that… I mean, it’s the 50th anniversary. All the remasters have a lack of information and so I’m celebrating this with friends and fans. it’s the 50th anniversary and I’m taking the opportunity to re-educate or educate newcomers of what happened in the past who wrote the songs and who UFO is etc etc because there is no information on remasters and that’s all and I’m celebrating.

I suppose these recordings bring back memories to your head from that period. Can you tell me one good and one bad decision for your career at that time?

I mean everything I’ve done in the past was meant to be and it brought me to today’s place and I’m happy.

Which is the album that brings you best memories from that period?

Not really, I mean what it depends on what memory you want you know I mean I remember being in the studio playing my solo for “Sweet food” and I remember going up the 30 stairs in the Morgan studio every time I needed to listen back if my lead break was good up and down the stairs I remember you know buah… of course I can probably talk here for about five hours talking about what I remember.

I was asking because there are always good times and bad times in everything we do….

I don’t flight of memories, you know. It’s not for me… oh the good old days are gone… I don’t go like that. For me I live in the present and I enjoy the now and tomorrow is the next day with a new surrounding a new development every day is a development and so I embrace all the developments all the steps and if you want to call it a bad moment or a good moment all the moments need to happen in order to get to where we are today

Ok, let’s talk about the present, are you thinking in new music for a new album? Can you tell us something about it?

Yeah I actually made three albums, UFO, Msg and and something that was supposed to be acoustic instrumental but it worked out as a fantastic album and it’s my favorite right now together with the UFO album. I started recording in June last year and finished all three records in February this year. It’s the UFO my years, I mean the Michael Schenker my years with UFO, then the second album I recorded is an MSG album with Eric Rundell singing most of the songs. Some songs sung by Robin McCauley and some by Michael Fox. That album will be called or is called Don’t sell your soul and the third album which was supposed to be an acoustic instrumental album and which is now called Freedom of expression which I put down my written songs, my written instrumented pieces and Michael Fox kept singing to it. Very nice melodies and so we started to develop the idea into you know we added drums Herman Raddle was playing drums on it and very stark space and we added you know all sorts of different kind of things. It was tuned to 432, which is the vibration of the universe, instead of 440 which is thethe usual way of tuning and which by the way a Dark side of the moon is also tuned to 432. You will not believe it when you hear it but it’s quite shocking but it’s fantastic.

It’s amazing that you’re so creative and still recording a lot of albums today with 50 years of career…

Yeah , because it’s my life, I love it.

A couple of years ago we had an interview for the release of Immortal. That day you explained to me that you have not been credited for the composition of “Holiday” intro for example, and part of “Coast to coast”. You explained that it is a gift for the band.  A couple of months ago I have the chance to talk  with Rudolph and I mentioned this to him he told me literally: “Michael is very talented and I love him but he mixes things.  He may be one of the best guitar players in the world but he’s not ready to be in a band”. What do you think of these words?

I don’t understand what you say. What’s the point of it? I will tell you something. Whatever other people’s opinions is that’s fine, everybody has opinions but I have the fact that I am an artist and I have my own vision. And my vision is pure self-expression so in order to do pure self-expression I have to express Michael Schenker not somebody else and therefore I need to have my own band in order to fulfill my vision. I haven’t been listening to music for 50 years. I’m a total different person and a totally different vision than my brother Rudolph has they’re totally the opposite I am. He runs after fame and money etc etc, success I am just happy playing music and writing music.I am writing so many songs because that’s what I love doing and I have given Rudolph my composition for “Holiday”, the beginning, and I have given Rudolph my “Coast to coast” melody that I had written. I also gave Rudolph my black and white guitar design… now the question is why did Rudolph ask me to get all of this for him? the answer is obvious because he wanted to destroy or distort my image and make people think that he is Michael Schenker and not me that’s all there is to it.

You are playing live constantly  and I understand that in the next shows the songs that you re-recorded for this album will have more presence in set-lists.

We are planning to do a worldwide tour with Michael Schenker my years with UFO


By Albert Perera

Live After Death tuvo la culpa de todo y tantos años después aquí seguimos. Si hay algo que me gusta más que escuchar música es hablar sobre ella y difundirla… y en ello estamos durante un cuarto de siglo.

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