Tercera y última parte de la extensa charla con Tobias Sammet sobre el décimo disco de Avantasia, Here Be Dragons. Podéis recuperar las anteriores entregas a través de estos enlaces: PARTE I, PARTE II. Seguimos en la que nos ocupa desgranando el nuevo disco además de recordar algunos episodios de la carrera de la banda además de abordar la próxima gira que pasará por España.
Castellano
Ahora que mencionas estos grandes nombres, Dio, Deff Leppard, etc. Siempre existe este eterno debate en la música heavy metal sobre cuando estas bandas desaparezcan, algo que está sucediendo… Algunos de estos grandes nombres fallecieron. ¿Qué va a pasar con este estilo musical? Algunos dicen que morirá con estos grandes nombres.
No lo sé. No tengo una bola de cristal, pero mi opinión es que nadie puede sustituir a Ronnie James Dio. Siempre habrá un solo Ronnie James Dio. Siempre habrá un solo Kiss. Esas bandas fueron influyentes y muy, muy importantes para todo el género. Y los demás hemos tomado de ellos para alternarlo y convertirlo en algo ligeramente diferente. Pero son las raíces y son los grandes padres de este tipo de música. Nadie puede sustituirlos.
Aun así, creo que la escena y la música, la comunidad del metal es tan fuerte que sobrevivirá. Muchas de las bandas jóvenes que veo por ahí no me atraen tanto como las bandas antiguas. Porque he estado allí cuando los originales estaban alrededor. Ya he visto todo esto, quizá incluso de una forma mejor o más original. Lo bueno de convertirme en un viejo ahora es que he estado allí. He girado con los Scorpions. He estado de gira con Maiden,con Aerosmith. He grabado con Alice Cooper. He grabado con Klaus Meine. He grabado con John Oliva. He hecho todas estas cosas. Hemos tocado con Deep Purple y hemos hecho giras con Aerosmith y Scorpions.
Así que he estado allí y conozco su calidad, la calidad original. Así que lo que veo ahora en la escena del metal, en parte es realmente un poco genérico, creo. Y por supuesto, en este momento, hay una tendencia. Todo el mundo se disfraza de pirata o de cruzado. Y anteponen todas estas cosas de disfraces a la música, creo.
En Kiss, acompañaba a la música. Ambos eran únicos. El espectáculo, la música, todo encajaba perfectamente. Hoy en día, veo a mucha gente siendo soldados, hombres lobo o gladiadores. Parece casi un catálogo de cosplay cuando echas un vistazo a las revistas de hoy en día. Pero algunas de esas bandas tocan buena música. Y creo que los grandes, con suerte, sobrevivirán y la llevarán a un estado diferente y a una era diferente. Puede ser diferente, pero no creo que vaya a morir. Porque algunas de esas bandas salen y tocan frente a 10.000 personas cada noche. Algunas de esas bandas, sólo unas pocas, pero algunas eventualmente tomarán la antorcha y continuarán.
Quizá también juegue el hecho que el rock no es tan popular como podría ser en los 80 ni goza de la misma difusión en los grandes medios de comunicación, internet es la alternativa.
No lo creo. No lo creo. Por supuesto, en los medios de comunicación el heavy metal y el rock no son tan importantes como otros tipos de música. Pero si nos fijamos en las listas de éxitos y en las entradas vendidas, hay grupos de nuestro tipo de música que tocan para 7.000, 8.000 o 10.000 personas.
Incluso Avantasia, que es un género muy, muy raro. Somos un nicho. Pero aún así, tocamos en giras de arenas. Algunos de los artistas más populares que tienen programas de televisión en horario de máxima audiencia, tocando música pop, cuando salen de gira, lo hacen en lugares mucho más pequeños y se les percibe como mucho más grandes. Pero la verdad, creo que el underground es realmente un gran underground. Ahí nuestro tipo de música es bastante popular. Creo que es mucho más grande de lo que parece cuando enciendes la televisión y ves qué tipo de grupos tocan en esos programas. Creo que hay una comunidad bastante sana.
Lo hemos mencionado, una de las características de Avantasia son los invitados que siempre aparecen. No quiero preguntar por nombres porque entiendo que podría ser embarazoso, pero ¿hay alguno de los cantantes con los que has trabajado durante todos estos años con el que no querrías volver a trabajar?
No guardo rencor. Creo que la vida es demasiado corta para guardar rencores y decir cosas como, oh, nunca. Y esa es una forma muy orgullosa de enfocarlo, decir, nunca quiero volver a trabajar con esta persona. Tengo que decir que la mayoría de las personas con las que he trabajado son absolutamente encantadoras y han sido fantásticas.
Tal vez hubo una persona con la que no trabajé, en realidad, pero que fue un poco grosera al decirme que no lo haría. Pero fue de una manera divertida, creo, y él es conocido. Quiero decir, él es un «Wild Child» y «I wanna be somebody», también. Y no voy a decir nombres…jajaj
Blackie era un poco especial cuando me acerqué a él. Yo quería trabajar con Blackie hace mucho tiempo, hace 20 años, algo así. Teníamos una cita. Le había enviado una canción y, bueno, tenía esta cita y eran las cinco, las ocho, las diez. Y finalmente a la una de la noche, tuve mi cita y hablé con él. Me dijo: “oye, Toby, para serte sincero, aún no he escuchado la canción, pero no hago este tipo de cosas”. Y yo había conducido 150 kilómetros o 120 kilómetros para verle. Así que me dejó venir para dejarme esperando 10 horas y luego decirme que no hago esto.
No me lo tomé como algo personal. Quiero decir, su manager probablemente no lo comunicó lo suficientemente bien o yo no lo hice. Me fui a casa rascándome la cabeza y pensando: «Esto es muy grosero». Pero si Blackie estuviera dispuesto, lo haría. Quiero decir, de nuevo, lo haría.
Blackie siempre ha tenido pinta de ser especial… Todavía recuerdo cuando me explicaste en una entrevista para Ghostlights que tu sueño sería tener a Bruce Dickinson.
Yeah. Pero, Rod Smallwood me ha dicho abiertamente que quiere la exclusividad de Bruce en Iron Maiden y que Bruce no hace este tipo de cosas. Así que ya no pierdo el tiempo pensando en ello. Pero eventualmente si la situación cambiase y un día me topara de nuevo con Bruce… lo cual ha sucedido algunas veces, en realidad. Es una persona agradable, simpática y decente.
Así que si alguna vez me encuentro con él de nuevo en cualquier momento, le diré, hey, Bruce, ¿qué tengo que hacer para arrastrarte detrás del micrófono y cantar un par de líneas conmigo? Pero no me rompo la cabeza por ello. No me quita el sueño si no sucede. Me encanta Bruce Dickinson. Ha sido una gran inspiración para mí. Pero estoy en un momento de mi vida en el que no creo que tenga que demostrar nada, ni a mí mismo ni a nadie. Yo tengo mi carrera, ellos tienen la suya. Y si sucede, nos cruzamos… me alegraría. Si no, mi carrera y mi mundo no se acabarán.
Soy feliz con la gente que tengo a mi alrededor actualmente. Y me dan tantas opciones diferentes para hacer todo tipo de canciones y transportar todos mis sentimientos. No pierdo ni un minuto pensando en los que quizá no estén interesados en acompañarme. Así era hace 20 años quizá.

Para ese mismo disco recuerdo que quisiste trabajar con Meat Loaf…
Sí, sí, para «Mystery of Blood Red Rose», porque Meat Loaf y también Jim Steinman fueron muy influyentes para mí. Muy importantes para mí. Y puedes oírlo en canciones como «Ghost in the Moon» o «Mystery of Blood Red Rose».
Tuvimos contacto con el management y la cosa pintaba muy bien. Escribí esa canción para un dúo con Meat Loaf e incluso la canté como pensaba que la cantaría Meat Loaf. Para que se hiciera una idea. Pero por alguna razón, por razones de negocios en aquel entonces no sucedió porque la compañía… es una larga historia.
Estábamos trabajando con una compañía de televisión en ese entonces. Era una empresa conjunta y estaban a punto de contratar a Meat Loaf también. Y lo vieron como una gran oportunidad para que los fans de Avantasia conocieran a Meat Loaf y los fans de Meat Loaf conocieran a Avantasia. Pero entonces Meat Loaf no firmó con esa compañía.
Así que todo el asunto estalló y ellos dijeron, Ok, no… vamos a centrarnos en nuestra propia carrera y vamos a ir por un camino diferente. Y así no sucedió. Es triste porque, de nuevo, habría sido algo muy personal para mí. Pero, ya sabes, ¿qué se puede hacer? Sólo pensé, hey, lanzamos «Mystery of Blood Red Rose» como la canté en la demo para Meat Loaf. Y resultó que no le hizo ningún daño a la canción.
Son buenas historias pero seguro que puedes contar mil cosas de toda la gente con la que has trabajado…
Es muy gracioso porque Geoff Tate una vez cuando íbamos de gira, creo que era la gira de Moonglow, él cantaba sus partes de la canción y yo estaba aprendiendo las mías. Cuando nos encontramos en el ensayo, dijo: “Toby, fue difícil para mí averiguar sin la hoja de letras delante saber quién es quién en la grabación, porque sonamos tan similares…”
Y creo que tiene una voz única. Pero el caso es que estoy muy influenciado por Geoff. Cuando canto una canción con él, me adapto a lo que hace. Y todo el fraseo se vuelve muy similar. Y quizá esa sea la razón por la que cuando lo hago con una cantante femenina, no puedo hacerlo. Simplemente no puedo ser Montserrat Caballé. Tengo una voz diferente. Así que probablemente por eso hay un contraste tan grande por ejemplo en el caso de voces femeninas.
Me ha llamado la atención que el disco dure unos 50 minutos cuando normalmente llegabas a la máxima capacidad de un CD, 74 minutos. ¿Esos 74 minutos han sido alguna vez un límite para tu creatividad?
No, normalmente el problema era que no podía hacerlo breve. Me limitaba a escribir. Y a veces me perdía en el proceso de escritura y seguía y seguía y seguía. Aunque me encantan las canciones largas, cuando un álbum tiene cuatro canciones largas como, por ejemplo, Moonglow, creo que te pasas de la raya.
Lo peor que he hecho ha sido sacar dos álbumes al mismo tiempo, que en aquel entonces eran Wicked Symphony y Angel of Babylon, porque saqué unas dos horas de música en un momento al mismo tiempo. Creo que mucho del material se perdió en esto. Mucho del material no recibió la atención que se merecía. Todo el mundo decía que debería haber hecho un gran álbum de esos dos álbumes. Pero todo el mundo mencionaba diferentes canciones como sus favoritas.
Así que teóricamente, no podría haber hecho un mejor álbum de esos dos álbumes en aquel entonces. Es que había tanto material que la gente no podía prestar a cada canción la atención que hubiera necesitado. Quiero decir, mis discos favoritos son discos como Holy Diver, de 40 minutos, Slide It In, Whitesnake creo que también 40 minutos o algo así. Keeper of the Seven Keys, creo que incluso son 30 o 39 minutos o algo así. Esos discos eran mis favoritos porque realmente podías escuchar el álbum. Se acababa y estabas deseando volver a escucharlo. Cuando sacas 75 minutos después de eso, ya estás como, vaya, ¿qué fue esto? Y no tienes esa necesidad de volver a escucharlo porque tienes que digerir lo que acabas de escuchar. Por eso intento que sea un poco más breve.
Una de las novedades esta vez es que el álbum saldrá con un nuevo sello para vosotros, Napalm Records. Supongo que habéis encontrado mejores condiciones con los chicos de Napalm Records.
La cosa es que, ya sabes, he estado en Nuclear Blast. Nunca he sido un tipo saltando de sello discográfico en sello. Nunca he sido como Manowar, que tenía un nuevo sello para cada segundo disco, creo. Es sólo… Sólo quiero tener un entorno estable. Quiero tener un ambiente tranquilo. Y he estado en Nuclear Blast durante 20 años.
Pero la cosa es que han sido vendidos a una empresa de distribución digital y un negocio muy grande de inversores. Mucha de la gente que creció con Avantasia y con la que me había relacionado en el sello ya no estaba allí porque toda la política del sello cambió. Me rompió el corazón irme. Pero nuestro contrato discográfico había terminado. Se había acabado. Les habíamos dado todos los discos que teníamos que darles. Y fue por mí. Sabía que quería ir a otra parte porque no era la compañía que solía ser.
No quiero hablar mal de ellos. La gente que todavía está allí que trabajó para mí son pocos, pero los que siguen allí son gente encantadora. Y les deseo lo mejor. Pero teníamos una visión completamente diferente de la música, la política de la compañía discográfica y yo. Todo era digital y orientado a los negocios.
Desde que Markus dejó el sello han cambiado muchas cosas por allí…
Absolutamente. Vendieron la compañía y fue como si ya nadie estuviera realmente interesado en productos físicos. Así es como lo llaman. Producto físico. Yo no soy un producto físico. Soy un mundo fantástico de fantasía. Avantasia es como un libro. Es algo a lo que escapar. Es un mundo mágico en sí mismo. Y entiendo que tenemos que jugar el juego digital estando en plataformas de streaming. Tenemos que ser multimedia, estar en las redes sociales y el marketing online. Tenemos que hacer todas estas cosas. Aún así, lo hago por mí mismo.
Para mí, no hay nada mejor que abrir un enorme libro de edición limitada y pasar las páginas, mirar las fotos, sumergirme en el mundo, tocar el álbum, oler el álbum. Este es mi mundo. Y no estoy de acuerdo cuando alguien me dice que podríamos o deberíamos publicarlo en formato digital. Deberíamos ponerlo en Spotify y ya está. Sé que así es como van las cosas en el mundo, pero no para mí, no en este momento. Quiero a alguien que aprecie lo que tengo que dar como producto físico.
La última vez que tocaste en gira propia por España fueron shows de tres horas, ¿podemos esperar algo similar en esta gira cuando nos visites?
No iremos con un cronómetro, pero tocaremos un espectáculo largo. No será el set de festival. No llevaremos teloneros. No sé si serán tres horas, tres horas y media o dos horas y 55 minutos, pero llevaremos un espectáculo intenso.
Traeremos el mayor espectáculo que jamás hayamos traído a un recinto cerrado en España o en general. Es decir, hemos dado grandes conciertos en los festivales este verano, el verano pasado. Pero llevaremos nuestro show, nuestro nuevo gran show, a un lugar cubierto y toda la noche estará dedicada a Avantasia, habrá shows largos, habrá grandes invitados, viejas canciones, nuevas canciones. Espero que podamos tocar la mayoría de las canciones del nuevo álbum. Es bastante corto, como has dicho. No debería ser un problema meter ocho o nueve canciones nuevas y tocar quince canciones antiguas. Así que lo estoy deseando. Y va a ser increíble, fantástico. Y sí, no puedo esperar.
Pues gracias por tu tiempo en esta extensa charla y nos vemos en los conciertos.
Gracias a ti, ahí nos veremos.
English
Now that you mention these big names, Dio, Deff Leppard, etc. Remains to me about this eternal debate in heavy metal music about when these bands disappear, something that is happening… Some of these big names passed away. What happened with this musical style? Some people say that we’ll die with these big names.
I don’t know. I don’t have a crystal ball, but my opinion is that nobody can replace Ronnie James Dio. There will always be only one Ronnie James Dio. There will always be only one Kiss. Those bands were influential and they were very, very important for the whole genre. And what we have taken from them to alternate and to turn into something slightly different. But they are the roots and they are the great fathers of this kind of music. Nobody can replace them.
Still, I think the scene and the music, the metal community is so strong that it will survive. I mean, I don’t have a crystal ball. Many of the young bands that I see out there, they don’t appeal to me as much as the old bands do. Because I have been there when the originals were around. I have seen all this already, maybe even in a better or more original way. The good thing about becoming an old guy now, myself, is that I have been there. I’ve toured with the Scorpions. I’ve toured with Maiden. I’ve toured with Aerosmith. I have recorded with Alice Cooper. I have recorded with Klaus Meine. I have recorded with John Oliva. I’ve done all these things. We’ve played with Deep Purple and we toured with Aerosmith and the Scorpions.
So I’ve been there and I know their quality and the original quality. So what I see now in the metal scene, some of it is really quite a bit generic, I think. And of course, at the moment, there is a trend. Everybody’s dressing up as a pirate or as a crusader. And they put all these masquerade things before the music, I think.
I mean, in Kiss, it was accompanying the music. It was both unique. The show, the music, everything fit together perfectly. Nowadays, I see a lot of people, whether they are soldiers or werewolves or gladiators. It looks almost like a cosplay catalogue when you take a look into the magazines these days. But some of those bands play great music. And I think the great ones hopefully will survive and will take it to a different state and to a different era in our music. It may be different, but I don’t think it’s going to die. Because, I mean, look at some of those bands. They go out and play in front of 10,000 people every night. Some of those bands, only a few, but some will eventually take the torch and carry on.
Perhaps the fact that rock is not as popular as it could be in the 80s and does not enjoy the same diffusion in the mainstream media also plays a role, the internet is the alternative.
I don’t think so. I don’t think so. I mean, of course, in the mainstream media, heavy metal and rock are not as big as some other types of music. But when you take a look at the charts, when you take a look at the tickets sold, I mean, there are bands in our kind of music that go around and play to 7,000, 8,000, 10,000 people.
Even Avantasia, which is a very, very weird genre. You know, it’s a very narrow corridor, I think. So we are a niche. But still, I mean, we play arena tours. And some of those mainstream artists that have primetime TV shows, some of them that play pop music, when they go out and do a tour, they play places that are way smaller and they are perceived to be way bigger. But the truth, I think, is that the underground is really a big underground, but I think below the surface, our type of music is quite popular, our kind of music, our genre. I think it’s way bigger than it appears when you turn on your TV and you see which kinds of bands are playing on those TV shows. I think there is quite a healthy community under the surface.
I don’t want to ask about names because I understand it could be embarrassing, but any of the singers that you have worked with during all these years that you will never want to work again?
I don’t hold grudges. I don’t believe life is too short to hold grudges and life is too short to say things like, oh, never. And that’s a very proud way of approaching it, to say, oh, never, I want to work with this person again. I have to say, most of the people I worked with are absolutely lovely and have been fantastic.
Maybe there was one person I didn’t work with, actually, but who was a bit rude telling me he wouldn’t do it. But it was in a funny way, I think, and he is known. I mean, he’s a “Wild Child” and “I wanted to be somebody”, too. And I’m not going to say names…jajaj
Blackie was a bit special when I approached him. I wanted to work with Blackie a long time ago, 20 years ago, something like that. I wanted to work with Blackie and we had an appointment. I had sent him a song and, well, I had this appointment and it was five o’clock and then it was eight o’clock and then it was 10 o’clock. And eventually at one o’clock at night, I got my appointment and I talked to him. He said, hey, Toby, to be honest with you, I haven’t listened to the song yet, but I don’t do these kinds of things. And I had driven 150 kilometers or 120 kilometers to see him. So he let me come to let me wait for 10 hours and then tell me I don’t do this. I have not listened to the song, but I won’t do it.
Yeah. But the thing is, you know, I don’t take it personally. I mean, his manager probably didn’t communicate it well enough or I don’t. You know, it was just I went home scratching my head and thought like, wow, this is really rude. But you know, if Blackie would be up for it, I would do it. I mean, again, I would do it.
Blackie is special…I still remember when you explained to me in an interview for Ghostlights that your dream will be to have Bruce Dickinson.
Yeah. But, you know, it’s I’ve been, I’ve been openly told by Rod Smallwood that he wants the exclusivity of Bruce in Iron Maiden and that Bruce doesn’t do these kinds of things. So I don’t waste my time thinking of it anymore. But eventually if the situation is going to change and one day I’m going to meet Bruce… which happened a few times, actually. He was a nice, nice and decent person.
So if I ever meet him again anytime soon, I’ll tell him, hey, Bruce, what do I have to do to drag you behind the microphone and sing a couple of lines with me? But it’s not, you know, I don’t wreck my brains about it. It doesn’t give me sleepless nights if it doesn’t happen. So I love Bruce Dickinson. He’s been a huge inspiration for me. But I am at a point in my life where I don’t think I have to prove anything, neither to myself nor to anybody else. I have my career, they have their career. And if it happens, we cross paths. I’d be happy. If not, my career and world will not end.
I’m happy with the people I have around me currently. And they give me so many different options to do all different kinds of songs and to transport all my feelings. I don’t waste a minute thinking about those who may not be interested in joining me. That was the case 20 years ago.

I remember you mentioned trying to work with Meat Loaf for that record…
Yeah, yeah, for “Mystery of Blood Red Rose”, because Meat Loaf and also Jim Steinman were very influential to me. Very important to me. And you can hear it in songs like “Ghost in the Moon” and songs like «Mystery of Blood Red Rose”.
We had contact with the management and it looked really good. I wrote that song for a duet with Meat Loaf and I even sang it the way I thought Meat Loaf would sing it. So he would get an idea. But for some reason, for business reasons back then, it was like it didn’t happen because the management… it’s a long story.
We were working with a television company back then. It was a Joint venture and they were about to sign Meat Loaf as well. And they saw it as a big chance to get Avantasia fans into Meat Loaf and Meat Loaf fans into Avantasia. But then Meat Loaf didn’t sign with that company. And so the whole thing kind of blew up and they said, OK, no, we’re going to focus on our own career and we’re going to go a different route. And so it didn’t happen. It’s sad because, again, it would have been a very personal thing for me. But, you know, what can you do? I just thought, hey, we released “Mystery of Blood Red Rose” the way I sang it on the demo for Meat Loaf. And it turned out it didn’t do any harm to the song.
They are good stories, but I’m sure you can tell a thousand things about all the people you have worked with…
It’s really funny because Geoff Tate once when we were going on tour, I think it was the Moonglow tour, where he was singing his parts of the song and I was learning my parts of the song. And when we met at the rehearsal, he said: Toby, it was hard for me to find out without the lyric sheet in front of me to find out who is who on the recording, because we sound so similar.
And I think he’s got a very unique voice. But the thing is, I am so much influenced by Geoff. When I sing a song with him, I kind of adapt to what he’s doing. And the whole phrasing becomes very similar. And maybe that’s the reason when I do it with a female singer, I can’t do that. I simply cannot be Montserrat Caballé. I got a different voice. So that’s probably why it’s such a big contrast there.
One of the things that takes my attention is that usually you record long albums until the full capacity of a CD, 74 minutes this time, it’s less than 50 minutes. The capacity of a CD has been a red line for your creative process anytime?
No, usually the problem was that I couldn’t make it short. I couldn’t keep it brief. I was just writing. And sometimes I would lose myself in the writing process and continue on and continue on and continue on. And I think even though I love long songs, when an album has four long songs like, for example, Moonglow, I think you’re going over the edge.
I think the worst I ever did was to release two albums at the same time, which was back then Wicked Symphony and Angel of Babylon, because I released about two hours of music in one at one moment at the same time. And I think a lot of the material got lost in this. A lot of the material didn’t didn’t get the attention that it deserved people. Everybody was saying, oh, he should have made one great album out of those two albums. But everybody was mentioning different songs as their favorite songs.
So theoretically, I couldn’t have made one best album out of those two albums back then. It was just the whole material was just so much material at the same time that people could not give every song the attention it would have needed to be liked. I mean, my favorite records are records like Holy Diver, 40 Minutes, Slide It In, Whitesnake. I think it’s also 40 Minutes or something. Keeper of the Seven Keys, I think that’s even 30, 39 Minutes or something. Those records were my favorite records because you could really listen to the album. It was over and you were longing to listen to it again when you’re releasing 75 minutes at the same time. After that, you’re already like, wow, what was this? And you don’t have that greed to listen to it again because you have to digest what you’ve just listened to. And that’s why I really try to keep it a little more brief.
One of the new aspects this time is that the album will be released with a new label for you and Napalm Records. I guess you find better conditions with the guys of Napalm Records.
The thing is, you know, I’ve been on Nuclear. I’ve never been a record label hopper. I’ve never been like Manowar, who had a new label for every second record, I believe. It’s just… I just want to have a stable environment. I want to have a peaceful environment. And I’ve been on Nuclear Blast records for 20 years.
But the thing is, they have been sold to a digital distribution company and a very big business investors. And a lot of the people that grew with Avantasia that I had been acquainted with at the label were not there anymore because the whole record label policy changed. And it broke my heart to leave. But our record contract was over. And it was done. We had given them all the albums we had to give them. And it was for me. I knew that I wanted to go somewhere else because it was not the company that it used to be.
I don’t want to talk bad about them. The people that are still there that worked for me. It’s only a few people, but those who are still there, lovely people. And I wish them all the best. But we had a completely different take on music, the record company policy and me. So then it was all just about digital and business oriented.
Since Markus left the label, a lot of a lot of things have changed there.
Absolutely. And they sold the company and it was just like nobody was really interested in physical products anymore. That’s what they call it. Physical product. I’m not a physical product.
I’m a fantastic fantasy world. Avantasia it’s just like a book. It’s something to escape into. It’s a magical world of its own. And I understand that we have to play the digital game and we have to be on streaming platforms. And we have to go multimedia and social media and online marketing. We have to do all these things. But to me, still, I do it for myself.
For me, there’s nothing better than opening a huge limited edition book and going through the pages, looking at the pictures, diving into the world, touching the album, smelling the album. This is my world. And I simply disagree when somebody tells me like, oh, we could or we should just release it digitally. We should just put it out on Spotify. And that’s it. I know this is the way things go in the world, but not for me, not at this point. I want somebody who appreciates what I’m having to give as a physical product.
This next tour has two dates in Spain, can we expect a three hour show like the last time?
We will not be there with a stopwatch, but we will play a long show. It will not be the festival set. We bring no opening act. I don’t know if it’s three hours or three and a half hours or two hours and 55 minutes, but we will bring an intense show.
We will bring the biggest show we’ve ever brought into an indoor place in Spain or in general. I mean, we’ve delivered something big at the festivals this summer, last summer. But we will bring our show, our big new show, into an indoor place and the whole evening will be dedicated to Avantasia, there will be long shows, there will be great guests, old songs, new songs. I hope we can play most of the songs from the new album. I mean, it’s quite short, as you said. So it shouldn’t be a problem to squeeze in eight, nine new songs and still play 15 old songs. So I’m really looking forward to it. And it’s going to be amazing, fantastic. And yeah, I can’t wait.
See you then and thanks for your time
Thank you for the conversations and see you there.